Kerst - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

12 December 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag allemaal,

Ik hoop dat iedereen het goed maakt, dat iedereen alle Sinterklaas perikelen goed heeft doorstaan ende overleefd en nu allemaal op naar de kerst! Sinterklaas heb ik niet gezien maar de kerstman daarentegen lijkt steeds meer terrein te winnen hier in Cambo. De ene na de andere kerstboom wordt opgetuigd, de een nog ehm… artistieker (?) dan de ander. Jawel; ook bij het optuigen van de kerstboom geldt het Cambodjaans devies: hoe meer, hoe beter. En met meer bedoel ik in dit geval bling bling in alle kleuren van de regenboog, met veel glitters & paaerlmoer, kortom: je kunt er niet omheen. Toch blijft ik het merkwaardig vinden en heb ik verre van een kersterig gevoel: 33 graden celcius en kerst gaan op een of andere manier nog steeds niet samen….

De afgelopen tijd stond hier met name in het teken van het drama dat plaatsvond op de laatste en belangrijkste dag van het waterfestival waarbij meer dan 350 mensen, vooral jongeren, om het leven gekomen zijn. De onderzoeken zijn inmiddels afgerond, en het lijkt erop dat de waarheid weer eens ver onder het tapijt geveegd is. De commissie die de ramp heeft onderzocht zat van boven tot onder volgestouwd met CPP leden, oftewel vrienden van de opperhoofd en dictator prime minister Hun Sen. Een groot belangenverstrengelingsfeest dat zijn weerga niet kent, laat ik het zo maar omschrijven. Ik kan 26 kantjes vullen met hoeveel er mis is in en met dit land en hoe de regering dit land systematisch in een houdgreep houdt maar het heeft geen zin vrees ik. Waar het nu op neer komt is dat iedereen blijft zitten waar ie zit, bij iedereen wordt de hand boven het hoofd gehouden en niemand neemt verantwoordelijkhied. Slachtoffers worden met een beetje geldi.p.v een kluitje in het riet gestuurd en de waarheid zal nooit aan het licht komen. Van het begin af aan is bij hoog en laag ontkend dat er mensen geelectrocuteerd zijn en dat de politie ernstige fouten gemaakt zou hebben. (‘Nee, nee juist het doortastend optreden van de politie heeft ervoor gezorgd dat er niet veel meer doden zijn gevallen'. Ja ja, strookt alleen niet helemaal met tig getuigenverklaringen. Krantenberichten waarin kritische uitlatingen werden gedaan m.b.t. de rol van het Phnom Penh bestuur en overheid verdwenen heel snel weer van internet en de dinsdagochtend na de ramp waren er ineens geen kranten te koop. Heel merkwaardig. Gezien het feit dat het ‘onderzoek’ binnen een week na de ramp geheel afgerond is ben ik overtuigd van het bestaan van een hele dikke vette Cambodjaanse doofpot en een in en in corrupte overheid die de plank heel, heel erg heeft misgeslagen. Voor de zoveelste keer helaas.

Tegelijkertijd las ik afgelopen week in de krant in een lullig, klein artikeltje dat er in november meer dan 100 mensen zijn omgekomen door verkeersongelukken. Dat zijn HONDERD mensen in 1 maand lieve mensen. 3 maanden verkeersdoden opgeteld is dus bijna net zoveel als 1 tragisch ongeval a la zojuist beschreven. Maar daar hoor je gek genoeg dan weer niemand over, rare wereld is het toch.

En ook daar kan ik boeken over vol schrijven: Het Verkeer. (m’n bloeddruk begint acuut tot serieus gevaarlijk hoogten te stijgen, alleen al bij het tiepen van het woord ‘verkeer’ haha.) Siophon en Battambang zijn kinderspel vergeleken bij Phnom Pehn! Nou is het niet de eerste keer dat ik me per fiets dor het enigszins chatoische verkeer van PP heis maar het is wel nieuw dat dit 4 x per dag gebeurt en dan met name rond spitsuur, 5 dagen per week. NIET goed voor mijn gestel kan ik jullie vertellen. Noem me cultureel insensitief of zelfs racistisch zo je wilt, het interesseert me niks. De cynist in mij gaat hierbij zwart op wit beweren dat Khmers iedere vorm van verkeersinzicht ontberen. De optimist daarentegen wil dan wel weer toegeven dat het verbazendwekkend is dat er niet meer ongelukken gebeuren dan er nu gebeuren. Da’s op zichzelf echt een wonder! :-) Er bestaan rijscholen maar wat die de mensen precies aanleren is mij volledig onbekend. Er zijn wel een paar regels maar geen hond die zich er daaraan houdt. Je kan stoppen voor een stoplicht maar als je liever doorrijdt is het ook goed. De grap is dat er op elke semi serieuze kruising minstens 5 agenten onder een boom staan, gewapend met knuppel en met helm op, jawel, safety first! Maar buiten het aanhouden van een brommerrijder hier en daar om een nummerplaatje te controleren gebeurt er niet veel. Ik denk dan: ga mensen die gevaarlijke situaties veroorzaken eens aanhouden en bekeuren. Bijvoorbeeld: door rood? $15! Wedden dat ze het snel afleren? Maar ja, da’s dan tot op heden in ieder geval nog niet strafbaar.

Voor de mensen die niet bekend zijn met het Cambodjaanse verkeer even een korte les. De Lexus (een heule heule grote Toyota die eigenlijk onder de categorie ‘vrachtwagen’ valt,) heeft voorrang. Maakt niet uit hoe, wat, waar, wanneer maar voorrang heeft ie. Al staat ie achterstevoren geparkeerd op de verkeerde weghelft, voorrang it is. Men rijdt over het algemeen rechts maar het hoeft niet persee. Het mag ook links, achterstevoren, ondersteboven, met je ogen dicht, diagonal, kortom; alles kan. De hierarchie binnen de weggebruikers is auto…….. (en dan een hele tijd niks)….. brommer-tuktuk-en dan kom ik eens een keertje op mijn fietsie. Alles wat groter en sneller is dan ik heeft meer recht. En ik vind natuurlijk van niet dus dat zorgt regelmatig voor hele interessante situaties haha. Ik moet elke dag 20-30 minuten naar m’n werk fietsen (en soms 4x per dag omdat ik een rooster heb dat niet helemaal lekker aansluit, ik fiets me helemaal bewusteloos!) en dat is niet altijd even goed voor m’n humeur. ZE DOEN MET GROTE REGELMAAT ZO ONTZETTEND STOM-DOM-EN-GEVAARLIJK! Waas voor m’n ogen, stoom uit mijn oren, ik wist niet dat ik zo agressief kon zijn! Ik zin constant op wraak, steek in gedachten 284 middelvingers per minuut op, ben in mijn hoofd lijstjes aan het maken met voorwerpen die zo veel mogelijk schade kunnen toebrengen aan met name Lexussen (schroevendraaiers, spijkers, hamers, koevoeten, iemand nog andere goede ideeen?) en over vulgair taalgebruik wil ik het niet eens hebben (jaja, ik schaam me diep). Ying-yang… adem…in…en…uit…. Het mag allemaal niet baten. Ik moet er iets op verzinnen want dit kan mijn hart en/of bloeddruk op de lange termijn niet aan. Mijn meest recente strategie is nu gewoon op z’n Khmers: niet kijken. En het werkt! Ok, ik kijk gecontroleerd ‘niet’. Vanuit mijn ooghoeken zie ik wel wat er om me heen gebeurt maar ik maak geen oogcontact. Da’s echt een fantastische techniek tot nu toe. Het is al 2x voorgekomen dat ik me vrijwel volledig chill van A naar B heb begeven, ik zeg er zit vooruitgang in! Who needs traffic rules anyway, just go with the flow…

Grote groet!

  • 12 December 2010 - 22:23

    't Aquarium:

    En dit durf je te schrijven aan tobbende Hollanders die jou met je fietsie en je fietstassen niet te vergeten zien rondrijden door een oorverdoevend toeterend verkeer. Je vader ziet nog wit rond zijn neus door het rijden in een tuk tuk zonder uitzicht. Hou je haaks is niet op zijn plaats, maar hou je op 2 wielen in evenwicht. Liefs

  • 13 December 2010 - 09:22

    Emily:

    Dacht dat je inmiddels wel ingeburgerd zou zijn in het verkeer... hahahaah. Hoe gaat de warme kerst eruit zien?

    X

  • 13 December 2010 - 10:26

    Hilde:

    Ik zal deze week maar niet foeteren wanneer mijn 2 banden wegglijden op de ijsbaan die straat hoort te zijn.Dan zal ik aan jouw verkeersverhaal denken. Dat helpt vast.
    Want, lieve nicht, 33 graden hebben we hier niet; de voorspellingen zijn echt winters en ook hier is er meer aandacht voor het autoverkeer dan voor de eenvoudige fietser. Logisch waarschijnlijk, want een doorglijdende auto is ook voor ons gevaarlijk, maar toch.......
    Vanuit mijn warme huiskamer vind ik sneeuw erg romatisch, maar op de fiets.......
    Lieve Corine, ondanks alles, wensen wij je een zonnige kerst en een "warme" jaarwisseling,
    Jan en Hilde

  • 13 December 2010 - 15:55

    Rick:

    Dat klinkt niet erg gezellig.. In iedergeval een fijne kerst en een happy new year! :D

  • 15 December 2010 - 15:50

    Arie S:

    Mmm, doe je dan wel een helmpje op, desnoods voorzien van oogkleppen?
    En misschien zijn valbeschermers (knie + elleboog) ook niet een slecht idee?

    VOORZICHTIG AUB!!!
    Groetjes, Arie.

  • 15 December 2010 - 15:53

    Arie S:

    PS: foto's graag, veeeel foto's

  • 20 December 2010 - 13:59

    Teunie En Luc:

    Jeetje even bijkomen van alles, vreselijk dat ongeluk en dan nog niet je verantwoording nemen, wat heb je toch knurften overal. Het verkeer, zou hier in Nederland wel eens goed zijn NIET ZOVEEL REGELS OVERAL VOOR, maar dat kan niet oké. Nu de Kerst, nou wij hebben wel een Kerst gevoel hoor, met bergen sneeuw, even ruilen? Met flappie in de diepvries komen we de dagen gezellig door. Hele fijne dagen en alle goeds voor het nieuwe jaar ook maar gelijk.
    veel liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 107705

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: