Eigen huis en tuin deel 46 - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Eigen huis en tuin deel 46 - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Eigen huis en tuin deel 46

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

11 Juni 2008 | Cambodja, Sisŏphŏn

Ik heb een huis! Het állerleukste huis van Banteay Meanchey en omstreken staat in Sisophon en daar woon ik! Vorige week ben ik verhuisd. Samen met Onno, Anna en Pam het hele zwikkie van het ene naar het andere huis gebracht. Aangezien ik niet al te veel spullen bezit, waren we binnen no time klaar. Zo zit je aan een afscheidsdrankje op het ene balkon en 2 uur later waren de posters en foto’s in het nieuwe huis op de muur geplakt, hing de hangmat op z’n nieuwe plek en zaten we aan de welkomslunch op het andere balkon, inclusief kerstverlichting. Een fantastisch balkon (lees: woonkamer) en wie heeft er een keuken waar je tevens kunt zonnen? Haha, ik! Dat is een van de grote voordelen van een openlucht keuken. Ik heb een levende deurmat, hond nummer 1 die inmiddels is omgedoopt tot Rug, Engels voor vloerkleed. Dat mormel is werkelijk te stom om uit z’n ogen te kijken. Een waakhond van niks maar omdat ‘ie zo ontzettend lomp is vind ik hem eigenlijk ook wel weer schattig. Nummer 2 gromt en blaft zich nog steeds een ongeluk als ik aan kom brommeren/fietsen maar volgens mij beginnen we langzaam maar zeker aan elkaar te wennen. Het wordt nog wel eens wat met honden en een ex-postbode.

Het leven hier is enigszins aan het stabiliseren na alle vrije dagen van de afgelopen maanden. Ik heb zowaar een paar ‘drukke’ weken achter de rug. Een tijdje geleden heb ik gebruld dat ik wat meer info inzake de werkzaamheden zou geven. Want neen, het is niet louter vakantie vieren hier. Laat ik beginnen met wat achtergrondinfo . Wellicht wat droog dus ik zal het kort proberen te houden. In 2005 is in Cambodja het MIE project (Mainstreaming Inclusive Education) gestart. Dit project is gericht op het verwezelijken van een van de Milleniumdoelen, namelijk dat ieder kind toegang moet hebben tot fatsoenlijk en gratis onderwijs, ik meen uit mijn hoofd vóór 2015. Heel kort samengevat komt het MIE project neer op het opzetten van Child Friendly Schools (CFS). Een CFS is een school waar elk kind welkom is, ongeacht geslacht, afkomst, religie, handicap etc. en waar rekening wordt gehouden met de verschillende capaciteiten van kinderen. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er diverse VSO-ers ingezet die samenwerken met de lokale collega’s. Op het ministerie van Onderwijs zijn diverse VSO-ers werkzaam binnen diverse lagen en afdelingen. In elk van de 6 target provincies werkt een Provincial Education Advisor (PEA) en binnen de provincies op district niveau hebben we de DEA’s, (District Education Advisors) waar ik er een van ben. En tenslotte is er nog een aantal VSO-ers werkzaam op Teacher Training Colleges, waar de nieuwe lichtingen leerkrachten worden opgeleid.

Iedereen nog wakker? Dan gaan we weer gezellig verder: Op districts niveau hebben schooldirecteuren en leraren inmiddels diverse trainingen en workshops gehad die gericht zijn op het kindvriendelijk maken van hun school. De belangrijkste tainingen waar ik momenteel het meeste mee te maken heb zijn Leadership & Management (met name voor directeuren), ETL (Effective Teaching and Learning) en Schoolmapping. Schoolmapping is een middel om kinderen op te sporen die niet naar school gaan. Bij het samenstellen van een schoolmap wordt de omgeving van de betreffende school in kaart gebracht. Alle huizen en gezinnen in dat gebied worden op de kaart genoteerd en op die manier kan nagegaan worden of alle kinderen ook daadwerkelijk naar school komen. Als blijkt dat een kind niet naar school komt kan er in een aantal gevallen gericht actie ondernomen worden. Bijvoorbeeld in het geval van gehandicapte kinderen, die met behulp van een aanpassing (bijvoorbeeld een rolstoel) wél naar school kunnen komen. Maar helaas zijn er ook veel kinderen van zeer arme ouders die mee moeten helpen in het huishouden of op het veld. Die kunnen dus niet gemist worden omdat ze als werkkracht veel te waardevol zijn. Ook zijn er veel kinderen die met grote regelmaat verhuizen. Ze trekken met hun ouders mee die continu op zoek zijn naar werk. Voor die kinderen kunnen we in de praktijk helaas vaak erg weinig betekenen en dat is best frustrerend. Ik ga proberen tijdens de grote vakantie (aug-sept) met een aantal scholen de mappen te bekijken en zonodig aan te passen zodat e.a. weer up to date is als het nieuwe schooljaar in oktober begint.
Op dit moment ben ik bezig met een plan om directeuren en leerkrachten te helpen om de inhoud van de ETL training te implementeren. Een deel van de schooldirecties en leerkrachten heeft die training inmiddels gehad en het is de bedoeling dat ze de kennis overdragen op anderen binnen de school. Het lijkt erop dat men lange tijd heeft gehoopt op een soort van waterval-effect waarin leraren elkaar als het ware ‘meenemen’. De praktijk heeft alleen inmiddels geleerd dat dat dus amper gebeurt. In sommige gevallen heeft dat te maken met directeuren die er gewoon geen zin in hebben maar het komt ook vaak voor dat men simpelweg niet weet hoe. Er zitten (nog) veel mensen op posities waar ze niet voor zijn opgeleid. Samen met mijn 2 DOE directeuren (District Office of Education) probeer ik nu een plan te maken om die kennis op enigszins gestructureerde wijze de scholen in te helpen.

Dit is even heel globaal waar ik mee bezig ben. Het is een interessant, boeiend, soms uiterst frustrerend proces dat, in mijn beleving, (véél) te langzaam gaat. De maatschappij zit zeer ingewikkeld in elkaar. Corruptie binnen alle lagen; ondoorzichtige systemen waar je je vinger bij lange na niet achter krijgt; armoede, het hoort allemaal bij het dagelijks leven hier. Maar op telefonisch aanraden van een wijs man roei ik vooralsnog vrolijk (?) door met de riemen die ik heb, ook al lijken/zijn ze soms nog zo beperkt. Ik zie wel waar m’n rubberboot strandt. Gelukkig is er altijd nog de Khmer-glimlach. Zo stralend zie je ze zelden!

En dan ter afsluiting nog wat onzinnig geneuzel. Volgende week geeft de Britse ambassade een feestje ter gelegenheid van Hare Majesteit de Koningin. Bij afwezigheid van een Nederlandse ambassade in Cambodja, zijn wij toegevoegd tot de Britse gelederen. Dit houdt in dit geval in dat wij ook naar hun Koninginnedag mogen komen, jottem! Niks geen oranjebier en gehos in oranje outfit, nee nee! Semi chique bedoening met dito (gratis!) wijn en (gratis!) voer. ‘Probleem’ is alleen dat ze een dresscode hebben en laat ik nou vergeten zijn mijn cocktail jurk met bijpassende schoenen in te pakken. Uiteraard valt een serieuze feestjurk nou niet bepaald binnen een volunteer-budget dus dan maar op de creatieve tour. In Battambang naar de markt geweest voor een lap feeststof en van de week in Sisophon op zoek gegaan naar een kleermaker die er een jurkje van in elkaar kan flansen. De eerste 8 wilden er niet aan, te moeilijk? maar uiteindelijk toch een vrouw gevonden die bereid was een poging te wagen. Gieren van de lach natuurlijk, want leg maar eens in je beste Khmer uit wat de eisen zijn. Ik heb geen idee wat we uiteindelijk hebben afgesproken en hoop zachtjes dat het overgekomen is wat ik wil. Donderdag is ‘ie als het goed is klaar. Ik ben benieuwd. Gisteren zijn we nog uit eten geweest met de grote baas van VSO plus een hotemetoten delegatie van Astra Zenica die met z’n allen gezellig in Banteay Meanchey op veldbezoek waren. Astra Zenica gaat mogelijk flink investeren in een project waarbij de health sector van VSO betrokken is dus dat is goed nieuws. Pam en ik waren uitgenodigd als afgevaardigden van de afdeling educatie. Het was een uiterst boeiende en amusante avond en m’n netwerk is inmiddels uitgebreid tot Singapore.

Ach, met ups en hier en daar eens een down kan ik slechts concluderen dat het leven van een vrijwilliger zo rot nog niet is...

Ben bezig met een filmpje van het nieuwe onderkomen maar val nu haast in slaap achter dit computerscherm (heb net 4,5 uur op de brommer gezeten, de weg was een beetje slecht) dus ga eerst een tukkie doen.

  • 11 Juni 2008 - 05:49

    Hilde:

    Proficiat !!!!!met je huis.
    Je( soms schrijnende) verhaal over je werk met interesse gelezen.En ook al gaat het langzaam in je gevoel, alles wat je doet maakt de wereld een stukje beter. Dus: zet door!
    Maar ook dank voor je onzinnige geneuzel: geeft ook een beeld van je leven in Sisophon,liefs Jan en Hilde

  • 11 Juni 2008 - 06:10

    Robert:

    he gefeliciteerd met je nieuwe paleis!!

    volgens mij heb jij het best wel druk daar.
    je maakt echt geweldige avonturen mee.
    hou lekker vol en veel plezier

    groetjes

  • 11 Juni 2008 - 06:22

    Nicole:

    Heeeejj jij aan het uitpakken en inrichten, ik aan het inpakken en weggeven. Mijn laatste weken komen eraan, het is ongelooflijk!.
    Ik lees met bewondering je verhalen, het lijkt wel easy going maar volgens mij wil je met je Nederlandse handen uit de mouwen ook wel eens doordouwen!
    Gewoon doen hoor, ook best wel eens leuk. Het blijft treurig te lezen dat mapping nodig blijkt, ik hoop dat je toch weer een aantal kinderen naar school kan krijgen op die manier!
    He. we spreken elkaar weer, geniet van je huisje, balkonnetje en beestje!

    Groetjes Nicole

  • 11 Juni 2008 - 09:29

    Jozien:

    aha, dus zo zit het in elkaar. lijkt me allemaal bijzonder nuttig (zeker als het werkt! :))
    grappig trouwens, AstraZenica heeft ook mijn 1e USA bezoek gesponsoord, dat is dan weer niet helemaal dezelfde grootorde.. maar ze zijn dus goed bezig!

  • 11 Juni 2008 - 10:11

    Rick:

    * Slaapt *
    Hé wat?
    Ik mis de avonturen juffie!
    Coctailjurk :P
    Ik denk dat u een knal roze stof, met gifgroene kikkers erop heeft gekocht :D
    Wat hippig xD
    Over 2weken testweek.. ZO GEEN ZIN IN :(
    Groeteketoet Rick

  • 11 Juni 2008 - 13:38

    Astrid:

    Ben beniewd naar het filmpje!
    Leuk dat ik nou weet wat voor werk u daar doet!;)
    Voor de rest gaat hier alles goed, op school ook alleen over 2 weken hebben we testweek heb ik niet zo'n zin in, maar ja het moet.Ik mail wel naar u als ik weet wat voor cijfers ik voor de testweek heb gekregen!

    Kuss Astrid.

    p.s Degroeten van me moeder.
    En me zus is geslaagd joehoe!!!

  • 11 Juni 2008 - 21:25

    't Aquarium:

    Hoe je werkt begint steeds duidelijker te worden. En nu ook een huis waar je je lekker voelt. Wij konden een glimlach niet verbijten bij het verhaal van je levende vloerkleedje. We zijn benieuwd naar je cocktailjurk. En dat voor Queen Elisabeth. Daar komen vast foto's van. Is er ook nog een Belgische ambassade? Dan heb je nog een feestje.

  • 12 Juni 2008 - 21:57

    Judith:

    He collega,

    toen ik in Kuala Lumpur zat te wachten op mijn overstap werd ik gebombardeerd met platen van het race-circuit aldaar. Moest meteen aan jou en je avontuur daar denken.
    Alweer bijna een jaar weg. vorig jaar zaten we je afscheid te plannen en was het varen op de grachten van Dordt. Nu voel je je in een rubberbootje zitten met roeiriemen die je zelf moet bedienen. Meid, wat een verschil. Fijn die uitleg over je werk, en een hele lange adem toegewenst bij het bereiken van kleine tussendoelen. Want dat is wel duidelijk, ze hebben daar niet de Hollandse aanpakken en doorhalen mentaliteit.
    Blijf genieten, blijf je smile rondstrooien voor die Khmer luitjes en blijf ons trakteren op je smeuïge verslagen.

    groetjes, Judith

  • 15 Juni 2008 - 11:54

    Deniseee<3:

    Heee lieeeveeejuff!!:)

    IKMISUVERSCHRIKKELIJK!!
    Pff.... Kom maaar snel terugg!
    Maaarjaa..
    Het iss me geluktt, Ik sitt nu op de Hove!
    Echt super!!
    Ik heb het daar heel erg naar me zin!
    Helemaal int oude klassie!
    Helemaal mijn klas:D

    We hebben een huiss:D
    dus we gaan verhuizen:D
    Heel gaaf!
    ik kom op de zolder;)

    Ik heb er echt heel erge zin in:D
    ik verlang dr naa!!
    We krijgen dinzzsdag al de sleutel!
    SUPERHIP!!

    Heeft u frans gehad??
    Ik heb het nuu , maar ik snap dr geen bal van :O
    Maar ik krijg waarschijnlijk iets voor in de vakantiiee.
    Dus dan zit ik gezellig in de vakantiiee..
    Maarjaa.
    Anders kan ik niet over,
    Dat wil ik wel
    dusjaa ik moet er ff wat voor doen ;)

    Maaaaree u heeft ook lekker een huisjee!!:D
    Lekkerhoor!
    kunnen we samen genieten!

    Wist u al dat Rianne naar GRONINGEN gaat verhuizen?

    Das wel ver,, voordat ze hier is voor de reunie.. :O
    2 uurr.
    Maaaarjaa.
    Das niet anderss.

    Nou heel veeel pleziieer in dat heeeeeeeele verree land .
    Enn ik heb nu al zin in de reuniiee:D

    dikke kus en knuffel!

    Denise<3


  • 19 Juni 2008 - 02:34

    Onno:

    Even een berichtje van je buurman (die toch wel 100 km verderop woont), hebben we er zin an, dat feestje? Ik wel heur! Ik heb het geluk jouw jurk te mogen aanschouwen vanavond. En dan gaan we volgende week vrolijk verder met het kindvriendelijk maken van een aantal scholen.

    Byebye, Onno

  • 09 Juli 2008 - 10:57

    Ruud Friasema. :

    Hallo nicht
    Ik lees je mailtjes al een hele tijd en ben nu toch zo benieuwd hoe je gala jurk is geworden .
    groetjes van je tante .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 107739

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: