Maleisie - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Maleisie - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Maleisie

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

01 April 2008 | Cambodja, Sisŏphŏn

Eerst even wat rechtzetten voordat er allerlei woeste verhalen de wereld over gaan; ik lig nog niet laveloos in de Cambodjaanse greppel tussen alle plastic zakjes en andere zooi met een fles bier in m’n hand. We spreken tot nu toe over +/- 5 blikjes in 3 maanden. (Weer een beetje gerustgesteld meneer Langerak?) Wat heerlijk om te lezen dat mijn milieugemekker toch bij een aantal mensen is blijven hangen. Kids; ik ben trots op jullie! Ten eerste vanwege het feit dat jullie nog steeds die achterkantjes gebruiken en ten tweede voor het feit dat jullie blijkbaar zo waar af en toe nog wel eens opgelet hebben, ik sta versteld! (Enne, sorry voor het ongemak Anja, ik bedoel het goed... )

Ik ben er weer! Wat een fantastisch weekeind was dat zeg. Heerlijk om even terug te zijn in de ‘ontwikkelde’ wereld. KL is een geweldige stad. Eén grote smeltkroes vol nationaliteiten dus val je als blanke voor de verandering eens een keer niet op. 300 meter bij het appartement vandaan zaten allerlei leuke en bijzonder smakelijke eettentjes en cafeetjes. Tim’s broer John die ons had uitgenodigd, wilde niet dat wij betaalden wat er op neer kwam dat we een vrijwel geheel verzorgd weekeind in KL hebben doorgebracht. Het appartement met uitzicht op de KL tower, een van de hoogste torens ter wereld, had een eigen zwembad en gym. Niet dat ik die van binnen heb gezien maar het kón als ik had gewild. 4 dagen uit eten met een lekker wijntje er bij, gezellig de toerist uitgehangen, aardig gek allemaal. En de hele stad natuurlijk in de ban van de F1. Van te voren in de kroeg een spoed/-stoomcursus Formule 1 gehad zodat ik daar niet helemaal als malle Eppie op die tribune zou zitten.We waren geloof ik voor Ferrari maar dat ging niet helemaal goed. Massa belandde met z’n oranje bolide in de grindbak en werd vervolgens met een takelwagentje weggesleept. Gelukkig hadden we Kimi nog die de Ferarri-eer heeft gered. (Ik denk inderdaad dat dat wel eens iets met die bijrijder te maken zou kunnen hebben Jas, hahaha!) Echt bizar hoe hard dat gaat. Dat komt op tv totaal niet over. Ik kreeg ze alleen op film in de buurt van een bocht, op de rechte stukken zie je alleen een flits door het beeld. En een herrie! Ongelofelijk. Uiteraard had ik mijn zeer geavanceerde oordoppen thuis laten liggen, lekker slim, maar gelukkig verkochten ze daar ook oordoppen tegen woekerprijzen. Van die goedkope gele sponzen, maar voor die prijs dan weer wél met een schitterend BMW logo op het doosje. Een bijzonder interessante en fascinerende wereld, dat F1 wereldje. Voor de wetenschap zou ik wel eens een weekje met dat hele circus meereizen, kijken hoe dat er allemaal aan toe gaat. Ik geloof alleen niet dat het mijn ding is of ooit zal worden. Het blijft toch een rare gedachte dat met het geld dat er tijdens 1 zo’n race doorheen gepompt wordt, er een heleboel mensen in een land als Cambodja vooruit geholpen kunnen worden. Maar ja, zo werkt het nou eenmaal niet in deze wereld vrees ik. En na 4 heerlijke dagen ben ik weer terug in mijn eigen wereldje: Cambodja.

Het weer is hier in de war. Ik kom net terug van een brommerexpeditie naar Svay Chek, een van m’n districten. Begint het me daar toch een partij te waaien en te regenen onderweg! ’t Is geen regenseizoen dus ik had m’n zuidwester en toebehoren niet bij me. Helemaal doorgeregend en met de modder tot aan mijn oren veel later dan gepland weer in Sisophon aangekomen. Ik probeer deze week nog zoveel mogelijk scholen te bezoeken want volgende week gaan ze 2 weken dicht vanwege de vakantie: Khmer Nieuwjaar. Hoorde ik vandaag ook nog dat de zeer geliefde prime minister Hun Sen vrijdag de nieuwe universiteit komt openen. Tot mijn verbijstering gaan alle leraren in de provincie daar naar toe, wat er in de praktijk op neer komt dat de scholen 3 hele dagen gesloten zijn, voor 1 suffe opening op vrijdagochtend! En dit soort dingen gebeurt regelmatig. Betekent dus dat de kinderen weer een paar dagen school moeten missen en dat ik nog maar 2 dagen over heb om iets zinnigs te doen voordat alles voor ruim 2 weken plat gaat. Kosten nog moeite wordt overigens gespaard voor die opening. Er wordt zelfs koortsachtig aan de weg gewerkt die naar de universiteit toe leidt. Die is al jaren blijkbaar goed genoeg voor de lokale bevolking, maar niet voor zijne hoogheid HS. Interessant detail: als je CPP stemt hoef je geen collegegeld te betalen op deze universiteit. 1 x raden wiens partij dat is. Allemaal voor en door een man die geen prioriteiten kan of wil stellen. Hij trakteert alle leraren in de provincie op een 3-daagse trip naar de kust, gratis ende voor niets en onder schooltijd. (Welnee, dat heeft helemaal níets te maken met de verkiezingen die in juli plaats gaan vinden.) Tegelijkertijd weigert hij om ze een normaal salaris te betalen. Realiteit is dat heel veel leerkrachten gedwongen zijn om er een 2e en soms zelfs een 3e baan bij te nemen. Je kan het ze niet eens kwalijk nemen dat ze niet altijd op school aanwezig zijn. Welkom in Cambodja waar het onderwijs verre van serieus genomen schijnt te worden door de overheid. Zucht...

Nieuwe bewoner- update: de 1e is een hele grappige tor (zie foto) die ik per ongeluk een beetje heb geplet tussen de schuifdeur. Hihi, die torren kunnen gillen! Waarschijnlijk is ‘ie nu gehandicapt want hij wil/kan mijn huis niet meer verlaten. En de 2e: een vrij groot hagedisachtig ding. Die maakt ook een aardig kabaal, bij voorkeur ’s nachts. O ja. en wisten jullie dat een kakkerlak van zo’n 3 bij 7 cm door één gaatje van het afvoerputje past? Echt lekker als je net met je mond vol tandpasta bij de kraan hangt en er frommelt ineens een kakkerlak van die afmeting zich door dat ene gaatje naar buiten; en dat allemaal op ongeveer 15 cm bij je gezicht vandaan.

Volgende keer wat meer inhoudelijke info over de werkzaamheden want daar blijken toch wel aardig wat mensen in geïnteresseerd te zijn. Jazeker, tussen de bedrijven door doe ik heel af en toe een poging tot werken.

Ps 1: Kids: wat een geweldige resultaten allemaal weer. Uiteraard had ik van jullie niks anders verwacht want je weet het; briljant zijn is een keuze. Ik ben trots op jullie!

Ps. 2: Pap & mam, de Nescafé was uit de verpakking verdwenen en de dropzak was opengesneden. Hoe krijgen jullie het nou toch voor elkaar om een pakketje via Colombia in Cambodja te krijgen? Haha, of hebben jullie dat pakketje soms met ‘Correos Postales Nacionales de Colombia’- tape dichtgeplakt? Nou snap ik waarom het zo lang duurde. Het lege koffiezakje rook in elk geval erg lekker...

De filmpjes willen er niet op! Ik blijf proberen..

  • 01 April 2008 - 11:43

    Anja Boelen:

    Hoi juffie,

    Ja,een uiteenzetting van jouw werkzaamheden zou inderdaad wel eens leuk zijn, want daar beginnen we ons zo langzamerhand wel wat vraagtekens bij te zetten :-). Het lijkt inderdaad wel ofdat je alleen maar leuke uitjes heb........ behalve al je medebewoners poten, vleugels, en staarten uit te draaien??? hahaha. Wees er zuinig op he, want het zijn allemaal schepsels van de Heer!!!!!
    Dus als ik het goed begrijp heb je de komende 2 weken vrij????????

    Groetjes Fam Boelen

  • 01 April 2008 - 12:27

    Robert:

    he hallo,
    weetje ik begin aardig jaloers te worden!
    beetje vakantie vieren in maleisie en F1 super dacht ik zo.
    heb je je huisdieren ook al een naam gegeven of ben je er niet zo aan gehecht???
    nou succes met werken en geniet ervan.
    groetjes.

  • 01 April 2008 - 12:35

    Hilde:

    Kuala Lumpur: wat een indrukwekkende gebouwen:"gelukkig", dacht ik bij het zien van je "huisdieren": komt weer bekend voor.
    Maar dat het een pracht-uitje was, begrijp ik. Lekker toch, een aantal dagen een luxe gevoel,dan kun je er nu weer tegen aan.
    We wensen je succes met je werkzaamheden, lieve Corine, en kijken uit naar het verslag hiervan.
    Veel succes ermee!
    Lieve Leidse groetjes,ook van Jan, Hilde

  • 01 April 2008 - 14:28

    Astrid:

    wat een super mooie foto's!!
    leuk dat u over ons ook een stukje hebt geschreven..:)
    enne wordt daar nog wel gewerkt als ik het allemaal zo hoor;)
    en hoest ist met dat Khmer gebeuren gat het al wat beter?
    maar ik ga weer
    xxxxAstrid.

  • 01 April 2008 - 15:33

    Vis:

    ha ha ha... Cor bij de F1!! Als ik een jaar geleden had voorspeld....

  • 01 April 2008 - 15:52

    Jasper:

    hey juffie,
    ik las dat u de filmpjes en foto's er niet op kreeg, maar heeft u nog wel genoeg foto en video ruimte??

    "(Ik denk inderdaad dat dat wel eens iets met die bijrijder te maken zou kunnen hebben Jas, hahaha!)"
    dat denk ik ook :P

    groetjes jasper

  • 02 April 2008 - 12:18

    Ralf:

    milieuvervuiler

  • 02 April 2008 - 14:15

    Rick:

    Wahah :p Meneer langerak ^^ Dat ben ik :D
    Jeetje die kakkerlak is groot :$
    En ja ben nu weer een beetje grustgesteld.. k dag dat u nu ergens in zo'n krakerspant u zat te bezuipen :P
    Maar gelukkig is dat niet het geval xD
    * SHOCK * Heb een 8,9 voor engels echt sleeeeecht :( moet mn repetatie engels beetje hoog halen dus de cijfers, 9.6 9.4 etc etc :P En die 8.9 past er niet bij :(

    Over 4weken meivakantie volgesmij :P?
    Mm jammer dat u dat hagedissengeval ook niet ffkes op de foto heb gezet :D
    WAT ZIJN DIE 2TORENS MET DAT BRUGGETJE ERTUSSEN HOOG :o!
    K heb al hoogtevrees als ik op t keukentrappetje sta dus stel je voor! :o!

    Was afgelopee... Uhh maandag? Was t heerlijk weer hier :D Alleen heeft maar één daagje geduurd, Nu is t weer regen wind en wolkjes :l
    Pure kindermishandeling!
    Heeft u misschien ook msn?
    Dat u eens es een keertje een tijd af kan spreken dat we met u kunnen kleetsee :P Jammer dat we wel wat tijdsverschil hebben :P zo'n 6uur?

    Er is tegewoordig echt niks meer te doen :$
    K eis dat t zomer wordd JOTTEM! :D

    En ik ben al lekker bijna jarig * uchum.. * Over presies.. ff kijkee..
    28+27= uhh .. * PING * 55 :D Over 55days ben ik dus jarig :P

    Word dikke party .. Niet dus dan word er weer één streepje van mn leventje afgetrokke :( Arm kind :(

    Dat was t weer voor vandaag
    Toedeledokies Rick
    * Juicht, Juffie is geen alcolist! *

  • 05 April 2008 - 09:02

    Jeroen J.:

    Hallo Juffie,

    Wat een spannende verhalen allemaal.
    Ik laat niet zoveel van mij horen he?
    Maar ik denk nog elke dag aan u hoor wees maar niet bang.

    Hihi juf vis in een ferarri had ik wel is willen zien. En al iemand aan de haak geslagen juffie?

    Groetjes,

    Jeroen Jeroense.

  • 16 April 2008 - 13:18

    Melissaa:

    juffrouuww !! sorry dat ik een tijd niet op u site ben geweest en ik mis u ook heel erg !! gaat het een beetje goed daaar ik zie mooie foto's dus volgens mijn heb u het daar supper leuk !!
    op school mag ik hoger gaan doen dus ik ben natuurlijk helemaal blij !! veel plezier met reizen xx melissaa

  • 23 April 2008 - 11:02

    Corry Elmers:

    Hoi Corine,

    Altijd leuk om je verhalen te lezen. Mocht je ooit besluiten een ander beroep te gaan kiezen, dan lijkt auteur me geen slechte keus.

    Groetjes

  • 29 April 2008 - 14:22

    Baukje:

    Vet cool die F1! Hier kunnen ze ook scheuren hoor, maar het liefst gewoon op de snelweg en dan ook zonder regels. Hier doen ze niet aan knipperlichten of spiegels, dus heb inmiddels een deukje in mijn Ferrari (klein beetje Deawoo Lanos familiebak...) Wat een gave ervaring. Liefs Baukje

  • 04 Mei 2008 - 11:31

    Deniiezeeee<3:

    Hee allerlieefste juff van heel nederlaand!!

    Wat heeft u een megaa groot biggieebigiie huiss!

    Ik heb echt heel erg goed nieuwss!!
    IK MAG NAMELIJK EEN NIEVO HOGER GAAN DOEN!
    ik ben er echt heel erg blij mee!!

    ik ga nu naar de hove..:D
    echtt super.
    ik heb er echt zo'n zin in..

    ik mis u echt verschrikkelijk..:(
    echtt jammer..

    leukee video's..
    weten we ook weer een beetje waar mevrouw vis uithangt..

    U heeft ook nog een helee gave scooter!!

    Superr:D
    Ohh..

    Ik heb lekker 2 weken lekker vakantiee:)

    was dr helamaal aantoe,, allemaal dat school gebeuren..

    ik stuur u nog wel een mailtje om alles ffies uit te leggen.
    bent u dr ook weer een beetje bij he!!

    nou ik ga dan ff een mailtje maken..
    dan ziet u het vanzelf tOch?

    nou een HELEE dikke kus..

    Denise..<3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 107741

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: