Bevallingen en ander leed - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Bevallingen en ander leed - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Bevallingen en ander leed

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

04 Maart 2008 | Cambodja, Sisŏphŏn

Het regent! Zeer ongebruikelijk maar wel erg gezellig. De regen tikt vrolijk op het metalen dak en daaronder zit ik op m'n balkonnetje met een heel zielig, kansloos stuk ingezakt brood met pindakaas. Het zijn drukke dagen geweest de afgelopen 2 weken. Twee nieuwe districten betekent weer helemaal bij het begin beginnen. En in m'n vrije tijd probeer ik zveel mogelijk te zien/doen etc. O.a. een ziekenhuis bezocht waar een VSO volunteer van de afdeling health werkt. De staff vond het helemaal geweldig, 4 barang (buitenlander)! Waar je iemand al niet blij mee kunt maken... We mochten alles zien en bekijken. Voor ik het wist stond ik met m'n giechel in de verloskamer te kijken naar een bevalling. Live! AAAHRG, DAT WIL IK NATUURLIJK HELEMAAL NIET ZIEN!!! Het is nu 2 weken geleden en het beeld is nog steeds niet helemaal van mijn netvlies verdwenen, bijzonder spijtig. Heel triest trouwens om te zien in welke omstandigheden mensen daar verblijven. De emergency room bestond uit een kale vieze kamer, vol stof en insectenlijken. 1 ijzer bed zonder matras of wat dan ook met daarnaast een mandje met wat prulletjes die door moesten gaan voor 1e hulp benodigdheden. Die verloskamer was trouwens niet veel beter. Ook de ziekenzalen waren bedroevend om te zien. Heel dubbel om te weten dat indien er iets serieus met mij gebeurt, ik direct over gevlogen word naar Bangkok waar alle mogelijke middelen voor handen zijn. Deze mensen hebben die zekerheid niet. Dit is vaak het enige waar ze terecht kunnen, simpelweg omdat ze iets beters niet kunnen betalen. Ontzettend wrang om te horen dat hier mensen dood gaan aan kwalen waar wij bij de drogist een pilletje voor halen. Over ongelijkheid gesproken.

Zo, en dan is het nu tijd voor weer wat luchtigers: het beloofde vervolg van ‘Cambodja doet rare dingen met een mens.’ (Ik heb aardig wat verwachting gewekt heb ik gemerkt! Helaas, wellicht minder schokkend dan een aantal trouwe lezers denkt/hoopt...)

Velen van jullie weten dat ik járenlang m’n best heb gedaan om de wereld te overtuigen van het belang van een schoner milieu. In het kader van een- beter-milieu-begint-bij-jezelf trouw iedere week met m’n lege flessen naar de glasbak gesjouwd, menigmaal achter de oud papier-ophaalwagen aan gerend omdat ik weer eens vergeten was om de boel buiten te zetten. Tegen iedereen die het (niet) horen wilde lopen preken over o.a. de onzin van de kraan minutenlang open laten staan als je je tanden staat te poetsen. Altijd netjes groente en tuin afval gescheiden weggemikt. ‘Mijn’ kinders geleerd om achterkanten van enkelzijdig gebruikt papier als kladpapier te laten fungeren. Mijn hetze tegen de HEMA en andere zaken om niet bij iedere prul een plastic tasje cadeau te doen, ach en wee, het is allemaal voor niks geweest. Die jarenlange inspanningen lijken hier binnen no time te niet gedaan. Recyclen kennen ze hier namelijk niet, net zo min als prullenbakken. Je gooit A: je zooi gewoon op straat (het is hier zóóó smerig!) of B: alles op één grote hoop en.... hoppakee, de fik er in! Dat betekent dus dat ik regelmatig fikkie sta te stoken in mijn eigen tuin. Mijn milieuhart bloedt! En stinken dat het doet! Niet normaal. Inmiddels heb ik mezelf weer een beetje bij elkaar geraapt en ga stug door met m’n milieu-missie. Ze zullen weten dat ik geweest ben! Cambodjanen verpakken het liefst alles per stuk. Ze geven nog net niet bij elke rijstkorrel een plastic zakje, maar het scheelt niet veel. Een paar simpele boodschappen doen betekent dan al gauw een verzameling van minimaal 7 plastic tasjes, waarvan meer dan de helft vervolgens weer op straat, in de greppels of op het vuur belandt. Hoogste tijd dus voor een fatwa op de plastic tas! Ik heb een afzichtelijk boodschappenmand-ding gekocht en probeer nu m’n boodschappen zonder tasje in die shopper te krijgen. Ze snappen er geen bal van maar ik ben vastbesloten. Ben het zinnetje: “nee dank u wel, ik hoef geen plastic zakje” uit m’n hoofd aan het leren. Kijken hoever ik kom.

En in het kader van milieuverslindende activiteiten heb ik er nog een. Vergeet alles wat ik hierboven heb gezegd want ik ga mezelf nu echt heel hard tegenspreken. Ik ga over 3 weken naar Kuala Lumpur naar de formule 1 races kijken. Hahaha alsof ik geïnteresseerd ben in F1! Nee, dat niet maar we hebben via via vrijkaartjes gekregen, inclusief overnachtingen. Dit betekent dus een weekeind lang KL voor bijna niks. Tja, zo’n kans kan ik natuurlijk niet laten lopen, en Anna dacht er hetzelfde over. Dus de ‘arme’ vrijwilligers gaan binnenkort op een minivakantie, joehoei!

Verder kan ik jullie nog melden dat ik aan het sporten geslagen ben. Ja; ik ja. Ik heb bij de kantoorboekhandel (waar anders) een springtouw en een badmintonset gekocht en nu sta ik elke avond vrolijk te springen of te badmintonnen met buurvrouw Debbie.

En ik drink tegenwoordig bier. Verder geen nieuws.

Over de foto’s: ruïnes zijn van Banteay Chmar, daar zijn Anna, Debbie en ik op een doelloze vrije dag naar toe gebrommerd. Foto’s van het interieur van mijn nieuwe paleis en ik heb getracht e.a. op film vast te leggen, maar tot nu toe wil alleen nummer 3 op de site dus wordt vervolgd. (Helaas geen foto’s gemaakt in Phnom Penh van een uitermate gezellig weerzien met mijn neef en zijn vriendin die op wereldreis zijn. Jeroen en Vicky, wanneer zijn jullie weer in de buurt??)


  • 04 Maart 2008 - 08:38

    Jozien:

    ik zal pim nog speciaal voor jou een mooi filmpje laten maken deze zomer (om het beeld weer wat te laten herleven van het grote wonder..!!! hahaha) (jaja nu lach ik nog)

  • 04 Maart 2008 - 09:59

    Corine:

    Hahahaha, ik kan niet wachten! Graag film EN foto's, tiszooonwondurheeee!

  • 04 Maart 2008 - 10:21

    (vollebolle) Jozien:

    helemooie ingezooomde fotos, zodat alle (ja ALLE) details goed zichtbaar zijn, u vraagt, wij leveren! Op poster formaat zeker?

  • 04 Maart 2008 - 11:21

    Marleen:

    Dat huis ziet er lang niet verkeerd uit, zeg! En ik ben wel blij dat onze poster een ereplek heeft :)

  • 04 Maart 2008 - 12:45

    Roos:

    Verder geen nieuws, zegt ze dan. De wereld is niet meer hetzelfde na deze onthullingen hoor! Opeens zit je bierdrinkend op de tribune bij formule 1! Is dat soms in het kader van traumaverwerking na de bevallingsscene?

  • 04 Maart 2008 - 12:45

    Anja Boelen:

    Tja, Juffie en het milieu!!!!
    Ik krijg inderdaad nog geregeld te horen als ik te veel papier gebruik, of als Leo weer een pak onzinnige bouwtekeningen in de bus krijg: Als Juffie dit zou zien, hoeveel bomen zijn daar wel niet voor gekapt!!!!
    Dus Corine, de milieuboodschap is bij Talitha toch wel aangekomen hoor!!!!
    Je optrekjes gaan erbij elke verhuizing wel op vooruit overigens!!!

    Groetjes van de Fam Boelen.

  • 05 Maart 2008 - 02:20

    Nic In China:

    Hoi Hoi Nou betere berichten zo te zien, behalve die bevalling dan! Misschien ook te recyclen?
    Ik ben hier ook met dezelfde kruistocht bezig en ze weten het nu in mijn buurt super, ze heeft haar eigen tas... Bij ons is het dan nog erger ook, want dat wat je weggooid wordt door de plaatselijke vuildames uitgezocht op bruikbaar of niet.. ( en dan te weten dat ik mijn toilet papier niet mag doorspoelen hier!!!
    He geniet van je formule 1 vakantie! weet je zeker dat je niet moet pitspoezen in ruil voor dat gratis kaartje??
    Geniet!
    Nicole

  • 06 Maart 2008 - 09:24

    Erna:

    Yes! Found you! Lang leve google!
    Ik vind het héél bijzonder om jouw verhaal te volgen.
    Lieve groet en warme gedachten vanuit de Bakkerij te S.

  • 07 Maart 2008 - 09:21

    Sabine:

    Wauw!!! wat een superklamboe!!! Vooral dat randje met kant maakt het helemaal af11 Sexy hoor... ha,ha,ha!!!

  • 07 Maart 2008 - 19:16

    Astrid:

    best leuk huis niet over te klagen (nou ja in u geval dus wel alles veel te grooet:))
    jammer van het mileu daar nou op onze school is het niet veel minder papiertje hier papietje daar voor je wordt er gek van maar heb van u mileu bezegheiden toch wat opgevangen!!!!!hehe u ook weer blij!
    oow ja slaapt dat ding lekker wat we u hebben gegeven na groep8???
    en wat is dan u clambou? en hoe gasat het met khmer taaltje????
    nou ga ik weer

    dikke smakkerdxxxxxxxxxx van astrid

  • 07 Maart 2008 - 19:18

    Astrid:

    oow ja leuk van de gezelligheids bloem!!!!:) heeeft u ook een foto van ons?

  • 10 Maart 2008 - 21:34

    Arie:

    Hi Vissie,
    Gave fotos en filmpjes!
    Hoe gaat het met die hond aflopen, wordt het ook een Heide-waggel?
    Ik heb trouwens nog een nauwelijks versleten herder te koop. Blaft en bijt naar alles (ook muggen). Kom hem graag brengen :)
    Groetjes
    Arie en Monic

  • 13 Maart 2008 - 14:59

    Rick:

    Whahah!
    Nou de wereld is u dankbaar! :P
    En ja.. En ik doe t nog steeds!
    Dus missie volbracht juffie!
    Achterkant van blaadjes als kladjes gebruiken.. Doelloos maar wel goed voor t millieu!
    Bij ons.. IS T ECHT POKKE WEER!
    Gistere gingen, Ik joris astrid en rineke (ook iemand uit onze klas) naar huis, STORMEN DAT T DEED :o!
    Ben 5x in de berm belant, 1x van de t fietspad afgewaait en heb zandstorm overleeft! :o.. Twas me t dagje wel :P

    K snap iets niet.. Juf en bier en sporten!? Hebben ze u gehersenspoelt ofzo :O! Juffies wijze woorden;'Alcohol is slecht voor je hersentjes' * SCHRIK *
    >;o!
    Verder hebk niet veel te melden, Heb vanmiddag nog pizza gemaakt en we hebben binnenkort klassefeest!
    Dat wast denk wel..
    Mm..
    Nja toedeledokies!

  • 13 Maart 2008 - 15:09

    Rick:

    Owja!
    Kijk als u nou toch filmpjes maakt van onzem fantastische gezelligheids bloempjes xD waarom maakt u geen filmpje met ons zelfmaakte DEKEN! 'TADADAMDAAM!!!' ^^ of bent u die misschien kwijt! :O!
    Ennee.. we horen u stem wel de heletijd enneee.. Waarom zie ik u zelf niet :(
    Ik wil weten hoe bruin u ben geworden ^^

  • 18 Maart 2008 - 15:13

    Bauk Bijgenaamd Bibi:

    Haha, misschien zijn wij wel raar in Nederland. Hier in Namibie ook voor elk appeltje een plastic tasje hoor! Maar het is dan ook tegelijkertijd werkverschaffing, want zo kan er bij elke kassa een inpakker aan de slag. En die blik van 'geen tasje, wat maak jij nou?' die ken ik dus ook! Ik had je de tip willen geven om ze te gebruiken als vuilniszakken, maar ja, dat heeft in Cambo dus ook geen zin. Nicole, iets voor jou in China misschien? Zo recyclen we hier in Windhoek! En je klamboe, daar kun je ook extreem goed mee vissen, dat doen ze in het noorden, waar alle rivieren overstromen. Handig he die tips van Tiny! En zoals gevraagd mijn email baukje.heemskerk@nl.randstad.com of baukjeheemskerk@hotmail.com
    Tot mails! B

  • 20 Maart 2008 - 14:01

    Ine:

    Halloo :D
    Ik heb op school atheneum advies gekregen!! :D
    dus alles gaat hieer goed :P
    Leuke filmpjes heeft u :D
    xx ine :D

  • 23 Maart 2008 - 02:31

    Jeroen En Vicky:

    Hoi Corine!

    Heeft je huis nu wel een voordeur? We hopen het voor je. Wij staan op het punt om naar Nieuw-Zeeland te gaan, zijn met koninginnendag op Balie en dus weer meer in de buurt, kom je langs, regelen wij de wijn of misschien liever bier? Veel plezier bij de F1!

    Groetjes uit Oz!

  • 27 Maart 2008 - 19:02

    Thirsa:

    haaj

    heb gisteren me raport gekregen en daarvoor me advies en het waas havo!!! en heb ook een super raport.

    dike kus Thirsa

  • 28 Maart 2008 - 06:10

    Bas:

    En wordt er ook nog een beetje gewerkt daar?

  • 28 Maart 2008 - 17:39

    Anouk :

    Hooi juffie :)
    gaat alles goed met u ? :D
    met mij wel hoor ! :D
    mijn laatste 3 cijfers voor engels waren allemaal negens ! :O :)
    eigenlijk heb ik niet zo veel te vertellen dus ik ga weer stoppen .
    xx anouk ! :)

  • 29 Maart 2008 - 19:00

    Anneke En Bert:

    Leuk wat van je te lezen. Je komt uit een goed milieu en je doet er ook wat aan. Ga zo door. Eens zal je gehoord worden. We blijven je " volgen". Groet van ons.

  • 30 Maart 2008 - 11:52

    't Aquarium:

    Deze van Jasper is wel erg leuk, nu snappend we waarom die man zo'n bofferd is. Een nieuwe hobby wellicht???? Denk het niet gezien het geluid. Sterkte in de warmte, wij slaan nog een plaidje om.

  • 31 Maart 2008 - 20:02

    Jaap:

    zat die bijrijder niet precies bij die andere ferrari in de auto?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 107712

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: