Malai - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Malai - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Malai

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

07 Oktober 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Ik heb het einde van de wereld gezien. Dat einde begint bij Sisophon, het provinciale ‘hoofddorpje’ van Banteay Meanchey. Cambodja stopt bij Sisophon. Althans, zo lijkt het. Maar er moet meer zijn want ik ben het immer bruisende Malai nog steeds niet tegengekomen. En inderdaad; dat allerlaatste stoffige weggetje dat naar het einde van de wereld leidt, is tevens de enige route naar mijn nieuwe thuis voor de komende 2 jaar. En na ruim 2 uur hobbelen door de middle of niks is daar dan eindelijk het einddoel: Malai. Er is een weg, een markt, een paar huizen en stof. Vooral heel veel stof. Geen telefoon, geen internet, en geen bereik meer op de mobiel. Dat was even slikken want dat zou er volgens de beschrijving wel zijn en daar had ik toch wel een beetje op gerekend. Wel 24 uur elektriciteit per dag; lang leve Thailand!

De huizenjacht was een zeer interessante aangelegenheid. Je loopt gewoon ergens naar binnen en vraagt of ze willen verhuren. Al snel bleek dat de mensen van de DOE (district office of education) al enig voorwerk hadden gedaan. Ik werd op sleeptouw genomen door 2 aanstaande collega’s, waaronder m’n nieuwe baas. Deze DOE-director is een zeer coöperatief man, bijzonder vriendelijk en nam me overal mee naar toe. Ik had in totaal 3 mogelijkheden. Optie 1 was een schattig, typisch Cambodjaans houten huisje. Helaas zaten er aan dit huisje erg veel nadelen. Het bleek 1 grote gatenkaas, zonder ramen en deuren waar iedereen, zowel mensen als insecten, gewoon in en uit kon lopen. Geen badkamer, geen elektriciteit of water en een toiletkotje buiten. Het huisje stond ook wat afgelegen van de weg en er waren geen buren of een afscheidingshek. Mijn collega’s vonden het niet zo’n goed idee als ik hier zou gaan wonen, met name vanwege veiligheidsaspecten. Er vanuit gaande dat zij weten waar ze het over hebben heb ik maar braaf naar ze geluisterd en dus zijn we verder gaan kijken. Optie 2 was een kast van een huis, gebouwd in zogenaamde ‘weddingcake’-stijl. Om een indruk te geven: een mintgroen huis met mintgroene parelmoeren tegels afgewerkt met veel oudroze details, ook in bijpassend parelmoer. Klein detail: de begane grond stond vol met spelcomputers (met achter elke computer minimaal 3 kinderen) en de 2e verdieping was bewoond. Optie 3 was een verdieping van een guesthouse. De eigenaar was de 2e verdieping aan het verbouwen en we mochten wel even boven kijken. Vervolgens raakte de familie van het guesthouse aan de praat met Sontheary en mijn nieuwe baas. Dat gesprek, waar ik met mijn toch nog enigszins beperkte Khmer-woordenschat natuurlijk geen touw aan vast kon knopen, duurde 2,5 uur en ineens werd ik weer mee naar boven gesleept om nog een keer te kijken. Ze waren mogelijk geïnteresseerd in mij als huurder. En na een eindeloos durend onderhandelingsgesprek en het opstellen van een heel gewichtig huurcontract mocht ik mijzelf de trotse eigenaar van een verdieping noemen. Het huis is in principe heel erg lelijk. ’t Is een soort megabadkamer: heel groot en alles is betegeld met bijzonder suffe tegeltjes. Een voordeel van die tegeltjes is wel dat het lekker makkelijk schoon te houden is en je ziet alle insecten en aanverwanten van mijlenver aankomen. Ik heb 2 slaapkamers, een keuken, een asociaal grote woonkamer (ong. 11 x 5 meter!!) en een balkon. Er wordt voor mij speciaal een trap naar boven gebouwd zodat ik mijn eigen ingang heb. De familie gaat in een ander deel van het huis wonen. Ik besef dat ik het bijzonder getroffen heb met dit huis, al moet ik er wel aan toevoegen dat het gevoel een beetje dubbel is. Kom ik hierheen om ontwikkelingswerk te gaan doen en dan ga ik in zo’n kast van een luxe huis wonen….

Al na een paar dagen ben ik een heel stuk wijzer geworden inzake het Cambodjaanse leven in de provincie. Echt heel grappig om te zien hoe alles hier via via gaat. Netwerken met alles en iedereen die je tegenkomt is zeer effectief gebleken. Op die manier ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat er waarschijnlijk een mogelijkheid is om via het Thaise netwerk en mijn mobiele telefoon (die inmiddels ook weer aangeslingerd is door een medewerker van de plaatselijke phoneshop) een internetverbinding tot stand te krijgen op mijn eigenste laptop! Is dat even fijn nieuws; kan ik toch nog een beetje contact houden met de rest van de wereld. Het lijkt er sterk op dat ik voor diverse mensen de eerste blanke ben die ze ooit hebben gezien. Ongegeneerd word ik op straat nagestaard alsof ik een soort wandelende freakshow ben. Het voordeel hiervan is dat heel veel mensen, nadat ze zijn uitgestaard, hun nieuwsgierigheid nauwelijks kunnen bedwingen en me bekogelen met de meest uiteenlopende vragen. Ik zie het maar als een mooie gelegenheid om een beetje Khmer te oefenen.

En na een paar intensieve dagen in Malai weer uren de bus in om terug naar Phnom Penh te gaan. De busritten zijn ten eerste vermoeiend omdat ze zo idioot lang duren vanwege de slechte conditie van de wegen, maar ook vanwege het enorme lawaai tijdens de rit zelf. In Cambodja is het gebruikelijk om je claxon regelmatig te gebruiken. A: om achteropkomend verkeer te laten weten dat je eraan komt, b: om te waarschuwen als je inhaalt en c: om tegemoetkomend verkeer te laten weten dat je aanwezig bent. In de praktijk resulteert dat dus in een aanhoudend hels kabaal. Er is namelijk altijd wel iemand die ingehaald of gewaarschuwd moet worden, want er is altijd verkeer op de weg. En dan is er nog karaoke. Keiharde, agressie-opwekkende, tenenkrommende karaoke. In restaurants, op tv, in de bus, overal. Karaoke moet natuurlijk lekker hard staan, anders hoor je niks. Op de heenweg naar Malai zat ik zelfs in een taxi waarvan de eigenaar zijn vehikel had opgeleukt met een portable DVD-speler. Ik heb 7!! cd’s uitgezeten. Ook op de terugweg naar PP in de bus: úúrenlang karaoke. De manier van zingen lijkt na een liedje of 3 opmerkelijk veel op het geluid van een stel krolse katten en de kwaliteit van de liedjes is op z’n minst zeer bedroevend te noemen. Het enige dat je kunt doen is óf alles gelaten ondergaan óf je MP3 speler keihard aanzetten om al het andere lawaai te overstemmen.

Na een tussenstop in Phnom Penh ben ik nu weer in Kampong Cham aanbeland voor de laatste 3 trainingsweken. Vandaag hebben we motor gereden. Echt helemaal te gek. Ik voel me net een kleuter in een enorme speeltuin. Lekker crossen over de dirtroads, tot aan je enkels in de bagger, slalommend langs de putten in het wegdek; helemaal geweldig! Ik hoop dat ik het over een paar maanden nog steeds zo leuk vind want ik ga aardig wat uren op die motor doorbrengen de komende tijd. Ik ga nog even genieten van mijn vrije zondagmiddag voordat morgen de training weer losbarst en al starend naar de palmbomen me verwonderen over het feit dat ik zoveel mooie mensen en dingen op mijn pad heb gekregen de afgelopen maanden en nog steeds krijg! Ik voel mij een bijzonder bevoorrecht en gezegend mens….

Een hartelijke groet aan jullie allemaal vanaf een zonnige veranda,

Corine

P.s. En ineens is mijn fotoruimte uitgebreid 10 naar 300!!! Rara hoe kan dat??? Mijn laptop is net gecrashed, de foto's volgen zodra die het weer doet.

  • 07 Oktober 2007 - 14:23

    Astrid:

    hoi hoi
    nou helemaal top van die verdieping u stuurd maar een platte grond ervan dan kan ik een bietje opschrijven waar u bed komt enz.
    hier is alles goe ik had een 6.7 voor franse repetitie aaah goed he?
    weet u het is trouwens aal een paar weken uit tussen mij en rick maar we zitten er niet mee
    doei doei en kuzzie astrid

  • 07 Oktober 2007 - 17:23

    Anja Boelen:

    Het is elke keer weer genieten als we een berichtje van je kunnen lezen. Geweldig al die verhalen.........ik hoop dat je over een aantal weken nog zo enthousiast ben als je "losgelaten" in je gebied en je jezelf moet zien te redden. Ik kijk nu al uit naar je verhalen. Veel succes in je aso-appartementje..............!!!!

  • 07 Oktober 2007 - 17:58

    Mireille:

    Heerlijk om je verhalen mee te maken! Maar bij elke leesbeurt mis ik je meer! En dan schrijf je dat je de afgelopen maanden zoveel moois op je pad hebt gekregen, het lijkt inderdaad al maanden! Maar lieverd, je bent nog maar een maand weg!

    PS ik geniet niet allen van jouw verhalen maar ook van je de stukjes van je "kinderen", en dan vooral de schrijfwijze (hebben ze dat van jouw geleerd?)Erg leuk.

  • 08 Oktober 2007 - 07:43

    Jolanda:

    Hee Corine,
    Ik moest je even een berichtje terugsturen na Astrid's enthousiaste verhaal gisteravond; "de juf heeft een nieuw bericht geschreven hoor en ze gaat wonen in een groot huis!." Wat een gave dingen heb je weer beleefd! En volgens mij voel je je steeds meer thuis in dat verre Cambodja. Ik wens je veel sterkte in de komende trainingsweken en kijk weer uit naar je volgende bericht!

  • 08 Oktober 2007 - 14:45

    JP:

    Hey Corine,

    Wow, dat klinkt echt onwijs heftig zeg, super! Heb net op wat andere sites gekeken van ons VSO groepje, wat ook allemaal heel goed konk, maar dit is echt wel een superverhaal zeg, gaaf!
    Ben inmiddels alweer ruim een week, dat is idd. nog niet heel erg lang, op m'n minieiandje ergens in de Indische oceaan en net als jij voel ik me ook een bevoorrecht mens, ongelooflijk, wat is het hier ook mooi zeg! Ben begonnen op m'n Placement wat betekent dat ik nu werk op het Atoll Education Centre Velidhoo, Noonu Atoll, klinkt niet slecht hè :). Heb dan ook al in veel klassen gekeken hoe het er aan toe gaat en zoals de Britten het toepasselijk kunnen verwoorden is dit 'interesting'. Hey, hoop gauw weer via de mail/ site iets van je te horen!

    Toedeloe,

    Mr. John

  • 09 Oktober 2007 - 13:52

    Jeroen J. :

    soso al heel wat beleefd in die maand :P

  • 09 Oktober 2007 - 17:33

    Rickie:

    Mm.. Had eerlijk gezegt voor dat 'Mint-Huisje' gekoze xd maaja ..
    Een wandellende freakshow? Nja dat klopt toch wel :P
    Geintje xd
    >;o elke keert toeteren? Krijg je daar niet hoofdpijn van :o
    PALMBOME!!!!!!!!!! I love palmbomen xd
    Mm.. Veel stof? SOort van zandbakje dus..

    Hiero op school gaat alles op rolletjes,
    Maar de hogere groepen zijn een beetje uhh 'STOER' denke ze teminste mja :D

    Toedeledokies van rick:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 107733

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: