Lurking spiders... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Lurking spiders... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Lurking spiders...

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

27 September 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Ach en wee, wat een spektakel onderweg van Kompong Cham terug naar Phnom Penh. Wellicht kunt u zich allen nog mijn epistel herinneren inzake dé Spin die Cambodja als thuisland heeft uitgekozen. Dé Spin die in dit land zowel in gefrituurde als in ongefrituurde hoedanigheid voorkomt. Die spin dus. Ik heb in mijn vorige verhaal een vrije vertaling gegeven uit de LP en ik wil hierbij graag nog even aandacht besteden aan 1 bepaalde zin uit betreffend stukje. ”The creatures, decidedly dead, are pilled on platters, but (en nu even opletten graag) don’t get too cocky: there are usually live samples lurking nearby”. In eerste instantie wilde ik al te veel aandacht aan dat zinnetje besteden, want ach, zo’n vaart zal het allemaal wel niet lopen. En daar sloeg ik de welbekende plank ongelofelijk mis!

De bussen hier maken tijdens langere ritten (dus eigenlijk altijd) tussenstops op dezelfde plaatsen. Op de heenweg zijn we in Spiderville gestopt en zo ook op de terugweg. Camera in de aanslag want Bas ging een spin kopen. Dat wilde natuurlijk niemand missen dus met z’n zessen achter Bas aan. De straatverkopers weten de passagiers altijd zeer snel te vinden en het eerste bord spinnen liet dan ook niet lang op zich wachten. Mooi glimmend exemplaar uitgezocht en daar ging het eerste pootje. Ik heb nog even getwijfeld of ik het zou proberen maar ik bleek er mentaal duidelijk (nog) niet aan toe te zijn. Volgens enkele van mijn dappere VSO collega’s viel het mee. De smaak is niet zo erg als werd gedacht zolang je maar niet te veel stil staat bij het feit dat je een vogelspin naar binnenwerkt. Het lijf is overigens in de prullenbak beland; te riskant gezien de ondefinieerbare, en naar men zegt niet zo smaakvolle drab die zich onder het huidje bevindt. Nadat de spin verorberd was bleven diverse verkopers nog wat om ons heen hangen, waaronder ook een van de spinnenverkoopsters. Dapper als ik ben moest ik toch af en toe even een blik werpen op die enorme stapel dood vlees en tijdens een van die heimelijke momenten viel mijn oog op haar bloes. Daar zat namelijk een, in mijn ogen althans, wel een heel opmerkelijk broche-achtig iets. Die broche leek verdacht veel op een spin die er duidelijk níet gefrituurd uitzag. En terwijl ik daar op gepaste afstand rustig mijn gedachten over liet gaan stond ineens die betreffende, op het oog o-zo-aardige, mevrouw naast me en stopte ze de eerder genoemde en inderdaad springlevende vogelspin onder mijn neus. Vond meisje Vis niet leuk. Mijn reactie, waar ik verder niet al te uitgebreid over uit zal wijden heeft de aanwezige Cambodjaanse gemeenschap in ieder geval een hoop lol bezorgd. Is natuurlijk ook hilarisch; zo’n suffe buitenlander die je leuk de stuipen op het lijf kan jagen. Vervolgens ging vrind Spin vrolijk van hand tot hand en kregen we hem zelfs in een plastic zakje aangeboden. Leuk voor onderweg!? Gelukkig vond niemand dat een goed idee dus Spin bleef lekker in Spiderville, waar hij thuis hoort en hopelijk vooral ook blijft.

In PP gaat alles ondertussen in razend tempo vrolijk voort. Stond de eerste week nog in het teken van acclimatiseren en bijkomen; die tijd is duidelijk voorbij. Tot zaterdag 17.00 uur zit het program bomvol met uiteenlopende briefings. Veel informatie rond het MIE-project (Mainstreaming Inclusive Education), healthissues, HIV/Aidsvoorlichtingen, informatie over de verschillende donoren, inclusief bijbehorende financiële structuren en een politieke update van de Britse ambassadeur op de ambassade hier in PP. Zeer intensief maar over het algemeen nuttig en interessant. En dan zondag voor een week de rimboe in. Op zoek naar accommodatie, kennismaken met collega’s, de boel verkennen; daar heb ik erg veel zin in. Ik volg niemand op dus ‘mijn’ district is nog redelijk onontgonnen terrein en ik ben dan ook erg benieuwd wat ik daar aan zal treffen. Inmiddels is bekend gemaakt dat de nieuwe districten (waaronder Malai) ongeveer 6 maanden looptijd krijgen. Daarna volgt een evaluatie en wordt besloten om door te gaan of niet. Wat dus zou kunnen betekenen dat ik na een aantal maanden ga verkassen. Maar voor alsnog ga ik daar niet vanuit, dus Malai: here I come!

  • 27 September 2007 - 14:17

    Marleen:

    dus het leven daar begint al een beetje vorm te krijgen.. beter

  • 27 September 2007 - 17:26

    Judith:

    ik kijk al uit naar de eerste druk van de gegarandeerde kaskraker: vis in spincity, de belevenissen van een jufiie in the middle of nowhere.
    Met rooie oortjes je verslagen tot nu toe gelezen. Ga zo door, alsof je er bij bent.
    Heb je met dat Khmer leren niet af en toe het idee dat je mond scheef in je gezicht komt te staan van die onbekende klanken.

    Genieten doe je al, dus gewoon de groetjes uit Hollandia.

  • 28 September 2007 - 14:08

    Rick:

    :o Spannend ^^
    Dusse.. u gaat misschien toch spinnen eten >:]
    Kindermishandeling.. Je stopt toch geen vogelspin onder iemands neus ;o
    ECHTE KINDERMISHANDELIIINGG!!!!!!!!!!!!!!
    En hiero in dit vreselijke regen/stormig/zondvloed/overstroming/koude- Kikker landje is alles best..
    Alleen frans is idioot moeilijk :(
    Mja ik vermaak me best,
    Enne ex-Juffie ik wist niet dat u zulke ingewikkelde dingen op kon schrijven xD
    Zoals: District.. WAT IS DAT? :P
    Mja dikke knuff Van
    Rickerd :) P.s; Heeft u eigelijk de Musical dvd al? Kniet :(

  • 28 September 2007 - 18:06

    Roos:

    Hela vrouwe Vis! Wat een leuk verhaal; ga door, ga door! Ben zo blij dat je het leuk hebt daar! Sterkte met de studie en een goed weekend!

  • 28 September 2007 - 19:03

    Astrid:

    zo vissie dat is nog al wat zeg zo mar een spin onder je neus krijgen iel!
    Hier is alles wel goed weet u ik heb wiskunde best goed gemaakt alleen ik weet me cijfer pas volgende week want we hadden een stuk met de klas zo nagekeken.
    engels had ik een 7.7 (allen jammer dat ie niet mee teld dus een proef so)
    frans 6.7
    geschiedenis ook 6.7 (vond ik te laag van me zelf beter je best doen astrid!)
    Fijn dat uhet daar zo naar u zin hebt
    dit is erg lang stuk over mezelf erg he? sorry
    nou en muziek vind ik een eng vak bij dieb raare gast bah
    oo ja helemaal vergeten voor gym met duurlopen hat ik een 7.7 vond ik wel goed.

    nou de groeten uit Sliedrecht

  • 29 September 2007 - 08:41

    Melissa:

    eeeeeeeeeeeej oudeee juffie:D gaaat alles goeed daaar in dat verre land
    hieer wel en voor al op school
    je mag mp-3 speler op echt gaaf maar wat hoor ik nou!:O gaat uw spinnen eten
    bleee
    nou jhaa veel succes
    groetjes melissa

  • 29 September 2007 - 08:51

    JP:

    Hey Corine,

    Wha, dat klinkt echt superspannend man, dan te bedenken dat ik al moeilijk doe over een kakkerlak. Nou goed, zal je verhaal in gedachten houden wanneer ik er weer eentje voorbij zie sprinten!
    Heel veel succes met je nieuwe Placement!

    Tot gauw,

    JP

  • 30 September 2007 - 18:22

    Ed:

    dus dat is spinvis.

  • 01 Oktober 2007 - 09:14

    Yvonne:

    Vreselijk, ik ging naar huis. Stoer dat je blijft!
    Bestaan er ook Cambodjanen die bang zijn voor spinnen?

  • 03 Oktober 2007 - 19:43

    Marianne:

    Wat ben jij vreselijk aan 'tgenieten zeg, wat heb je al veel beleeft!! Super!! En het is heerlijk om jouw verhalen te lezen, ze zijn geweldig!!
    Wij kunnen het niet bevatten, maar het is echt gaaf dat we op deze manier om het hoekje mee mogen kijken....
    Meissie, ik hoop dat je nog veel meer gaat genieten en beleven, maar.......je gaat je niet aan de spinnen wagen hoor!!!
    liefs uit een nat en koud (wat zal jij lachen) Sliedrecht.

  • 05 Oktober 2007 - 06:27

    Denise:

    heey juffiee vis!
    Ben blij dat t goed mt u gaat!!
    Spinnen eten lijkt mij nou niet een van de lekkerste maar jaa..
    Je moet er zelf voor kiezen he!
    Maarrjaa.
    ik heb al goeie cijfers aan de haak geslagen, dus t komt wel goed..
    De komende twee weken gaan we projectweek doen, ik heb verzorging gekozen.
    Maarree..
    Mooeet 10.25 beginnen:)
    Doeii Veel succes!!
    Deniisee een ex-klasgenootje!!

  • 13 Oktober 2008 - 07:25

    Janny En Piet VG:

    Corine: van harte gelukgewenst met je verjaardag morgen. Wij denken aan je.

    buren van akkerwinde 22

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 107734

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: