Tepelcreme - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Tepelcreme - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Tepelcreme

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

17 September 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

In een ander land vind ik het altijd leuk om even door de supermarkt en/of over de lokale markt te drentelen. Nou zit er toevallig naast het VSO kantoor (dat op de 1e verdieping een x aantal kamers heeft en ons de eerste dagen onderkomen heeft verschaft) een enorme supermarkt. Voldoet in het geheel niet aan de Cambodjaanse standaard maar heeft bestaansrecht vanwege een fikse expat-gemeenschap en een gering aantal zeer vermogende Cambodjanen. Werkelijk alles is te koop. De reden dat ik er geregeld kom is vanwege de zeer geringe afstand; mijn tot nog toe tamelijk beperkte kennis van het Khmer wat onderhandelen op de markt bemoeilijkt, luiigheid en vanwege de wijn (in het kader van ‘nu-kan-het-nog’) die ze er verkopen. En vandaag ook omdat ik pasfoto’s nodig heb voor mijn Cambodjaanse rijbewijs. Er lag al 23 weken een enorme hoeveelheid pasfoto’s op de piano, klaar om te mee te nemen maar blijkbaar heb ik toch nog kans gezien om ze te vergeten. Opnieuw laten maken dus. We hadden in eerste instantie helemaal geen rijbewijs nodig maar de regering heeft vrij plotseling besloten om per 1 september een rijbewijs te eisen van iedereen die zich op een gemotoriseerd voertuig begeeft. (Woei en Roos; in Cambodja kunnen ze het dus ook….) Voor ons is het in bezit hebben van een internationaal rijbewijs voldoende om op legale wijze de motor te mogen bestijgen en voor VSO is het voldoende dat we die motorrijlessen in land van herkomst hebben gevolgd. Alleen een paar fotootjes laten maken dus. Komen we weer mooi mee weg. Dus eerst een stel foto’s laten maken, toen de winkel in en daarna weer terug om de foto’s op te halen. Tijdens het shoppen stuitten we op een wel heel merkwaardig product: tepelcrème. Inclusief 2 fotootjes op de verpakking; 1 van vóór en 1 van na gebruik van de betreffende crème. Op plaatje 1 een zeer donkere borst/tepel, op plaatje 2 (je raadt het al) een blanke borst/tepel. Wat een fantastisch resultaat binnen slechts enkele dagen! Ik zit vol spanning te wachten op het bijbehorende Tell-Sell filmpje…..

Inmiddels zijn we aanbeland in Kompong Cham, waar ik me geheel gestort heb op het leren van Khmer. We hebben een bijzonder goede leraar die in ons in een ongekend tempo door de Khmer-jungle sleurt. ’s Morgens van 08.00 – 12.00 uur les, daarna zelfstudie. Iedereen kijkt na een ochtendje scheel van de hoeveelheid info dus de middagen/avonden worden ook echt gebruikt om te studeren. Communicatie is noodzakelijk om straks op sociaal en zakelijk gebied te kunnen overleven dus iedereen is erg gedreven om zoveel mogelijk te leren tijdens deze 1e training. Na de les even chillen, heerlijk lunchen, een tukkie doen, stukje fietsen (hahaha, de rotondes zijn het allerleukst en iedere keer weer een belevenis op zich met verkeer dat van links/rechts/onder/boven/achter je vandaan komt) en dan weer hard aan de studie. Ik kan me op dit moment met geen mogelijkheid voorstellen dat ik over een paar weken in staat zou moeten zijn om me enigszins verstaanbaar te maken in Khmer maar goed, ik ploeter dapper voort.

Er leeft in Cambodja een enorm arsenaal aan beestjes, jodelie! Waaronder bijvoorbeeld torren, 13.274 soorten muggen, heel veel hagedisjes, kevers, vliegen en spinnen. Heel veel spinnen. Enórm grote, angstaanjagende spinnen. ‘Mijn’ kinderen waren (en aan de reacties te zien zijn sommigen dat nog steeds) erg benieuwd of juffie ook daadwerkelijk spinnen zou gaan eten, aangezien dat hier vrij normaal is. Nou kinders: het antwoord luidt nee. Toen we uit Phnom Penh met de bus naar Kompong Cham reden, maakten we een tussenstop bij een restaurant/marktachtige parkeerplaats. En daar waren ze. Schalen vol met gefrituurde spinnen. Alleen al bij het zien van die levenloze spinnen liepen de koude rillingen over m’n rug. Monsters met afmetingen van zeker 15 cm!! Hoe je ze eet? De Lonely Planet zegt daarover het volgende: “De lokale bevolking eet de 8-potige, harige vriendjes bij ontbijt, lunch en diner. Deze wezens, zo op het oog dood, liggen hoog opgestapeld op schalen, maar kijk uit: over het algemeen loeren er vaak ook nog wel een paar levende van een afstandje… Het eten van deze spinnen is een zeer interessante ervaring. Ze kunnen het beste zoals krab gegeten worden: breek het lijf open en trek de poten er 1 voor 1 uit zodat het sappige vlees naar buiten komt. Het smaakt wat naar kip. Kijk wel uit bij het eten van het onderlijf, dat nog wel eens vol zit met redelijk smerig smakende bruine drab. Dit kunnen bijv. eitjes of uitwerpselen ….” Er zijn grenzen. Dit is de mijne. Het meest verontrustende aan deze hele zaak zijn de hoeveelheden dooie spinnen. Dat betekent dus dat er waarschijnlijk ook heel veel levende rondbanjeren. We hebben hier op de lokale markt gezocht naar spinnen omdat een aantal dappere (of totaal gestoorde?) mede VSO-ers het wel eens wilde proberen. Ik mocht mee om de boel op foto vast te leggen. Helaas geen spin kunnen vinden en dus ook nog geen bewijsmateriaal om te laten zien dat ik echt niet overdrijf.

Zo. De plicht roept. ’t Is weer de hoogste tijd voor zelfstudie. Lea hay!

  • 17 September 2007 - 08:17

    't Aquarium:

    We begrijpen dat de boerderijspinnen ineens je lievelingsdieren zijn. Moeten we schalen sturen om ze te vangen? Of.... zijn de glazen groot genoeg.

  • 17 September 2007 - 08:33

    Door:

    Meid, hier is de herfst aan het opstarten, donker, regen, vééél spinnenwebben. Vanochtend was Daan met zijn neus door een taai web bij de schuur gelopen en wilde dus niet de poort meer open doen. Afgelopen week hadden we het zoveelste grote exemplaar voor Nederlandse begrippen: zeker 10 cm. En hoewel ik altijd dapper zeg dat ik heus niet bang ben voor spinnen, vond ik dit toch niet meer heel leuk. Als ik jou nu hoor, denk ik terug naar onze huisspin; die van ons had geen haren, was zo te lezen denk ik de helft zo dik niet en ik had er nog geen diner in gezien. Laat staan ontbíjt...brr.
    Succes met je taal, stamp ze. dikke kus van ons!

  • 17 September 2007 - 08:39

    Corine:

    Het wil trouwens nog niet echt lukken met de foto's; de computer werkt tot op heden niet echt mee maar wordt aan gewerkt...

  • 17 September 2007 - 08:46

    Jozien:

    is dat je excuus dat je vrienden (je weet wel die van vroeger) er ook nog steeds niet op staan..?! jammer hoor..

  • 17 September 2007 - 09:13

    Elsa:

    Lekker griezelig allemaal. maar leuk dat je het allemaal zo smeuig kan beschrijven zodat wij ook mee kunnen "genieten " Heel veel sterkte met het leren van de taal want dat lijkt me een enorme opgave. Hier valt momenteel de regen met bakken uit de hemel dus prijs je maar in dit warme land.

  • 17 September 2007 - 10:37

    Nicole:

    Heerlijk spinnen, ik ben zo blij dat ik heb besloten om geen vlees te eten of vallen ze onder gezonde tussendoortjes, Ik moet wel zeggen dat ik hier ook behoorlijk gekke dingen tegen kom in de super.. Whitening creme, maar dan in alles, dag creme, nacht creme body lotion... Ach ja ... Maar ik geniet!
    Jij ook zo te zien, heel veel plezier en blijven lachen ook om vergeten pasfoto's
    Zai Jain! Nicole

  • 17 September 2007 - 12:37

    Rick:

    Whahah :D
    Jammer!
    Wat is tot nu et raarste wat u daar heb gegeten?
    Tepelcreme? Wie verzint zoiets :P
    Juffie kijkt u wel een beetje uit op de weg, Zo bent u nog platter dan een duppie

    Vandaag hadden alle leeraren iets tege mij :o Ze begonnen allemaal bot, en schreeuwerig tegen me te doen terwijl ik niks deed:(
    Verder gaat alles wel op rolletjes,
    Alleen; Huiswerk, Teken-Muziek leraar
    Huiswerk is veeeel ste veel :(
    En de teken leraar is vreeeselijk streng
    , En de muziek leraar maakt stomme grapjes:P
    En juffie hoe warm ist daar eigelijk?
    Enneee... Heeft u al een oogje op iemand ^^ Zou wel leuk zijn hoefk niet meer voor u te zoeke [Aa]
    Nja dat wast toedelodies:D
    Rick

  • 17 September 2007 - 13:30

    Ikke:

    \hoe kan dat nu,die tepelcreme, mogen ze daar dan hun borsten laten zien?????
    ik ben niet bang voor spinnen maar als ik dit zo leest hoef het van mij niet meer.\leuke stijl van schrijven, ga zo door maken we er een boek van.komen er ook nog foto`s bij.

  • 17 September 2007 - 16:54

    Astrid:

    soo-a s'day bluppie,
    ca va? mij bien ben ff frans aan het leren en ook nog op internet.
    wel erg ranzig van die spinnen nou ja ik ging al bijna overgeven door u!! (grapjje hoor) ik vind het erg raar van die tepel maar ja

  • 17 September 2007 - 17:02

    Astrid Weer:

    ik heb morge geschiedenis dat is wel een leuke leerar voor u hij 22
    nou ga ik lee-a-hai-ee astrid

  • 17 September 2007 - 17:39

    Jolanda:

    Hee Corine wat een smeuig verhaal over die tepelcreme en de spinnen. Aan je verhaal te merken heb je het wel erg naar je zin. 'k Zou af en toe weleens even om een hoekje bij je willen kijken; geweldig al die belevenissen. Ik hoop dat je zo blijft genieten(ook als je straks khmer moet spreken!) Heel veel plezier en succes in de komende weken!
    O ja, als er echt niets lekkers te eten is te vinden mail je maar naar ons om zo'n Hollands overlevingspakket, hoor!
    Groetjes, Jolanda en familie.

  • 17 September 2007 - 17:52

    Luc En Teunie:

    Weet nu zeker dat het geen land voor mij is,vreselijk dat kruipende spul, ze zien is al erg laat staan eten.
    k'Blijf maar in het regenachtige nederland. Groetjes van ons.

  • 17 September 2007 - 18:42

    Daantje:

    Moet u ook al zoveel leren van een taal die je helemaal niet kent, maar er is enige troost, ik moet het ook doen. Ik mis u zoooo heeeeeel erg daarom heb ik een fotolijstje gemaakt met uw foto er in en gezelligheidsbloemen er om heen
    groetjes daanttjuuhhh

  • 18 September 2007 - 12:40

    Peter En Esther:

    Zo te horen (lezen eigenlijk) is het daar prima toeven. En je hoeft geen honger te lijden, spinnen zat. Hopelijk kan je een al een beetje spin-koken als we in november langs komen. 'k moet gelijk denken aan Forrest Gump: spinnen met sate, spinnen met paste, spinnen met augurk, spinnen met knoflook, mmmmm, het water loopt me nu al in de mond.

    Groet

    Peet en Es


  • 18 September 2007 - 14:38

    Talitha :

    heey goed omta horen dat het goed gaat met u maar ik hoef geen tepelkreem hoor!!
    succes met Khmer
    xtalitha

  • 19 September 2007 - 20:12

    Roos:

    Heee tante Cor! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Als de dames met een bikini in de zon gaan liggen krijgen ze hetzelfde verbluffende oplichtende- koplampen-effect als met die creme. Misschien een tip? Bij het spinnenverhaal liep het water me in de mond. Het vel en de poten eet je dus niet op? Als je het goed uitbakt wordt het misschien wel lekker krokant. Beetje zout en chilipoeder erover.... Goed voor bij de borrel. (Ik zou je toch recepten sturen met lokale ingredienten?) Doei!

  • 20 September 2007 - 10:25

    Anja Boelen:

    Nou het is je dan eindelijk gelukt............je hebt het Sliedrechtse weekblad gehaald. Volgens de krant vertrek je binnenkort naar Cambodja..............Ach ja beter te laat geplaatst dan nooit, zullen we maar zeggen.

  • 20 September 2007 - 18:23

    Jeroen J.:

    hallowa juffie alles goed daar in de timboe ?

    :O ja en nu staat in het kompas alleen u ben al zeker uhhhhm een maand weg :P

  • 21 September 2007 - 13:00

    Thirsa:

    heey juffie!!!

    al een beteje gewend in dat verre cambodja?? ik ken de school nu goed alleen ben ik heel veel moe :( dat is wat minder. verder is alles goed! u stond trouwens in de krant. maar er stond bij dat u over anderhalve week weggaat maar dat is niet zo.

    groetjesss uit het kikkerlandje thirsa :)

  • 22 September 2007 - 08:58

    Charlotte =]:

    haaaay exjuuf :)
    is het een beetje leuk daaro ?
    hieeer wehl hooor:p
    in het kompas stond dat u over anderhalve week pas weer ging .
    naja lukt het khmer al een beeetje ?
    wij hadde gistere onze eerste so :) 'khad gelyk al een 8,8 =]
    alleen we hebbe wel heeeel veel huiswerk hoor! soms voor 7 vakken !;o
    ik ga maar weeer is.
    x. Charlotte.

  • 22 September 2007 - 19:36

    Anouk:

    hooi juffie ! :D
    alles goed daarr?
    jawel toch :)
    met my iniedergeval wel alles goed =]
    behalve het huiswerk. :(
    de eerste weeek had ik gelijk een SO van muziek ik had wel gelijk een 9 :D
    ik ga maar weer is stoppe
    xx anouk.

  • 22 September 2007 - 19:44

    Charlotte Weer:

    haaaay juff :D
    ik wouu dat ik ook in cambodja zat ! het is hieer zoo koud :(
    ik heb net dat van die tepelcreme gelezen ieeel !haha:p u zou het bij Tell-Sell moeten doorgeven word u ook nog is beroemd :):p
    x Charlottiesnottie

  • 22 September 2007 - 19:52

    Natalie:

    Jaiks, de loslopende-1-poot-ontbrekende-onschuldige Hooiwagen zorgde in groep 8 al voor aardig wat hysterie... Respect voor je mede VSO-ers, wat een bikkels, spinnen eten ieieiehhh. Veel succes met het stampwerk!

    Liefs

  • 23 September 2007 - 18:30

    Elly:

    Zo te lezen, loopt alles naar wens he Corine? Lekker warm daar! Heb me even in gelezen.Ben erg blij dat ik al jaren geen vlees meer eet. Die spinnen, bah! Je foto's kunnen zo in de Novib kalender, mooi hoor. Wens jou veel talenkennis toe. Poeh!!

  • 25 September 2007 - 16:55

    Rick :

    Leuke foto's :D
    Mm... Eigelijk niet voortestellen in nederland dat het zo ook kan zijn..
    Kheb medelijden met die mensjes xD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 107714

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: