Ik blijf nog even - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Ik blijf nog even - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Ik blijf nog even

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

14 Juni 2009 | Cambodja, Sisŏphŏn

Zo, ik ben inmiddels haast weer aan vakantie toe, zo lang lijkt Maleisie al weer geleden. Hoog tijd voor een up date want er is aardig wat te melden. Allereerst Maleisie, Tioman. Ik verkeerde in uiterst aangenaam Iers reisgezelschap, wat de week nog leuker maakte dan ‘ie al was. Eerst even toeristje gespeeld in KL want Mairead was er nog nooit geweest, en zaterdag de nachtbus genomen naar Mersing, een havenstadje vanwaar de boten naar Tioman vertrekken. Om 5 uur ‘s morgens stonden wij trappelend van de kou aan de kade. Helemaal bevroren na die nachttrip want de airco stond zoals gewoonlijk op 3 graden. De 1e boot ging pas om 7.30 am dus we moesten nog even geduld hebben. Langzaam werd het licht en liet de azuurblauwe zee zich zien. En na een tukkie op een plastic stoel kwam daar de Bluewater 11 aangevaren die ons vervolgens naar dat hele fijne eiland bracht. Wat was het mooi! We hebben een heerlijk rustig stukje eiland geprikt. Een enkel klein weggetje wat de ene kant van Air Batang met de andere verbond. Meer niet. Gemotoriseerd verkeer bestond uit een paar brommertjes. Verder een paar fietsers en wat slenterende eilandbezoekers. Omdat het zo kleinschalig was, wisten we binnen no time wie familie van wie was, en dat het kantoortje van de oom van Moo tijdelijk dicht was omdat hij met oma naar het ziekenhuis moest. Iedereen was wel op een of andere manier gerelateerd aan elkaar.

We hebben zo’n beetje alle restaurantjes gehad op ons stripje strand en vrienden gemaakt met de eigenaar van 1 van de 2 ‘pubs’ die Air Batang rijk was. De pub was niets meer en niets minder dan een paar stoeltjes op het strand met een ieniemienie barretje. Ons stamgastentafeltje stond onder een boom, met prachtig uitzicht op de zonsondergang. De 3e avond zijn we te eten gevraagd. Ze hadden een stel verse tonijnen gevangen; of we mee wilden eten? Tuurlijk! De BBQ werd vakkundig aangemaakt met oude kokosnootresten, de tonijn in de bananenbladeren gewikkeld en garen maar. Lekker!! Niks geen massatoerisme, niks geen toeristencentra, heerlijk eenvoudig. De jungle in de achtertuin; het strand met aangrenzende, kraakheldere zee in de voortuin; ‘s nachts een schitterende sterrenhemel; een klein strandtentje met happy hour binnen handbereik; wat wil je nog meer? Rondscharrelende apen en iguana’s, vlinders zo groot als m’n hand, bloemen in alle kleuren van de regenboog, en…. stilte. Overweldigende, heerlijke, alles doordringende stilte. Wat heb ik dat gemist zeg. In slaap vallen met het geluid van de jungle en er ook weer mee wakker worden. Geen jengelenden monikken, geen bruiloften/begrafenissen die je vanaf 4 uur ‘s morgens wakker bleren, geen getoeter, geen karaoke, geen urenlang schallende radio in het steegje achter ons huis, alleen maar stilte.
Het duiken was trouwens ook fantastisch! 1 groot kleurenfestijn in het aquarium daar beneden met duizenden vissen, groot en klein, schildpadden, inktvissen, een scala aan koraal en reef sharks. Men zei dat die ‘vegetarisch’, dus ongevaarlijk waren, maar ik voelde me toch een tikkeltje ongemakkelijk met een haai van een dikke 2 meter in de buurt… We hebben aardig wat gezien en tochtjes gemaakt, behalve de geplande jungle tocht. Die ging door een ietwat slechte voorbereiding van onze kant niet door. De locals hadden diverse keren gezegd dat het een heel makkelijk pad was dus wij namen het word ‘jungle’ niet al te serieus meer. Gehuld in korte broeken, t-shirtjes, geen muggenspul natuurlijk en op teenslippertjes wij die jungle in. Binnen 50 meter zaten we helemaal onder de muggen, waaronder de befaamde tijgermug. M’n teenslippers stonden op een gegeven moment vastgezogen in de modder terwijl ik al een paar meter verder was en er zaten binnen no time overal rare beestjes op armen en benen. Het leek ons misschien toch niet zo'n goed plan om door te gaan dus hebben we de plannen voor die dag maar aangepast. Ach, goede reden om nog eens terug te gaan.

Inmiddels zijn er dus al weer een paar weken voorbij. Ik ben met een race tegen de klok begonnen om alles wat we nog willen doen voor elkaar te krijgen voordat de scholen dicht gaan, en voordat het project eindigt in augustus. Het is op het moment razend druk. Komende week staan er 3 grote workshops gepland en wordt de vloer van de bibliotheek van een van ‘mijn’ scholen als het goed is opnieuw gelegd, in het kader van een klein projectje om die bieb een beetje te pimpen. De nieuwe vloer moet overstromingen in de toekomst voorkomen en hopelijk komt er dus geen modder meer naar binnen. We hebben nieuwe kasten besteld en volgende week gaan Pam en ik op boekenjacht in PP. Morgen gaan we met de 2 bibliotheek-meisjes op mini-studie tour naar een goed ‘voorbeeld’ kijken, en gaan we ze zo goed mogelijk begeleiden zodat ze binnenkort hun eigen bieb goed kunnen runnen. We willen proberen om de training door een lokaal opgeleide dame van de provincial office of education te laten doen, maar de dame in kwestie lijkt op het moment nog niet zo happig. Ik hoop dat we haar zover krijgen want daar is ze tenslotte voor opgeleid en het zou goed zijn als zij de librarians kan begeleiden. Ik hoop dat het wat wordt. Alle project evaluaties zijn gelukkig inmiddels afgerond, nu focussen we ons nog even helemaal op de scholen totdat ze dichtgaan.

En verder…
…Heb ik besloten om nog even te blijven. Alles is inmiddels rond: per 1 september ga ik in Battambang wonen en werken voor 8 maanden. Ik blijf in totaal dus 6 maanden langer dan gepland. In plaats van 'District Education Advisor' komt er nu 'Effective Teaching and Learning Advisor' te staan. Hahahaha, dat klinkt een heel stuk interessanter dan het is. Deze nieuwe baan lijkt tot op zekere hoogte op m'n huidige baan, maar heeft een iets andere invalshoek. 2 van mijn Battambang-vrienden blijven ook 6 maanden langer en samen met hen ga ik proberen de nieuwe structuren vorm te geven. Ik heb er veel zin in, 't lijkt me een behoorlijke uitdaging en hoop dat ik het waar kan maken in relatief korte tijd.
…Heb ik mijn eerste assessment gehaald, joeghei! (Wendelien, studie is via de Open University in de UK. Lekker thuis studeren en communicatie via het wondere world wide web. Bevalt tot nu toe goed!)
…Heb ik 2 keer in 3 weken op een tandartsstoel in Cambodja gelegen, overgeleverd aan de Khmer tandarts, eng eng! In het land waar surveillanten tijdens examens op grote schaal betaald worden zodat er rustig met de hele wereld over de antwoorden gebeld kan worden, en waar de regering af en toe eens een doctoraaltje weggeeft voor bewezen diensten zat ik daar niet echt heel erg op mijn gemak haha! Maar ik heb het overleefd, ze bleken keurig netjes gekwalificeerd te zijn en erg geduldig met deze Barang-met-knikkende-knietjes. Er was trouwens niks met me aan de hand hoor. Stomme samenloop van omstandigheden.
…. Kom ik in januari naar Nederland want zuslief gaat trouwen! Da’s natuurlijk wel een retourtje Amsterdam waard. Ik heb er nu al zin in. Zet de verwarming maar vast aan.
… Ga ik nu iets heel lelijks roepen tegen een kind dat hier al een paar uur zit te krijsen in het steegje, voordat ik weer ijverig doorga in mijn dikke boek waarboven ik 10 minuten geleden haast in slaap viel.

Zwaai!

P.s. Door: kun je me een email sturen zodat ik je juiste email adres heb? Er gaat iets mis!


  • 14 Juni 2009 - 14:24

    Judith:

    Ha die bewoonster van het zuidelijk halfrond,

    Goed om weer van je te horen. 2 jaar geleden zaten we op school nog aan te hikken tegen je afscheid, en nu zegt ze doodleuk dat ze nòg eens 6 maanden wegblijft. Wat doe je dit land aan???
    Je verslag klinkt weer top, die vakantie, je belevenissen en je werk daar. O ja, ik hoop niet dat ik me met verkeerde zaken bemoei: maar Door heeft een nieuw E-mailadres(sen):
    dorotheavlot@upcmail.nl

    hopelijk kun je haar nu weer bereiken.
    Meid, blijf genieten, blijf ons op de hoogte houden en tot een volgende keer.

  • 14 Juni 2009 - 15:26

    Anja Boelen:

    Van de week was je het omderwerp der discussie onder het avondeten, ja echt waar we denken nog regelmatig aan je.........Toen zei ik nog het zou me niets verbazen als juffie langer weg zou blijven en voila!!!! dat had ik toch weer goed ingeschat. En al die leerlingen dan die hier in ons koude kikkerlandje op je zitten te wachten!!!! Die moeten nog maar ff geduld hebben zeker!!!
    Meid ik geef je groot gelijk, kunnen we nog wat langer genieten van je kleurijke en smakelijke verhalen!!!!

  • 14 Juni 2009 - 19:25

    Elly V.d. Hel:

    Hoi Corine,

    Net even gereageerd op een bericht van vrienden in Oeganda, waarna ik eigenlijk automatisch ook even op jouw site kijk.....en ja hoor, een nieuw bericht. Leuk! Je beschrijft je trip naar Tioman wel zo, dat hij zeer tot de verbeelding spreekt. Dat moet een belevenis zijn geweest, geweldig!

    Zo, dus je blijft nog een half jaar daar? Dan zie je er vast voldoende heil in...een goed teken.
    Het lijkt me dat je er de tijd van je leven zult hebben, ook al zullen er ongetwijfeld ook mindere dagen tussen zitten.

    Gefeliciteerd met het behalen van je eerste assessment en weer veel succes gewenst met al je werkzaamheden!

    Lieve groeten,
    Elly

  • 14 Juni 2009 - 20:44

    't Aquarium:

    Lekker weer zo'n uitgebreid verhaal. Wat zal je gezweten hebben bij die tandarts het is niemand zijn hobby en in zo'n land al helemaal niet. We hopen dat de tandproblemen zijn opgelost. We zullen wat extra energie bij Eneco bestellen voor januari. Dikke fleece-jes kopen en..... warme sokken breien????. (die komen dus nooit af)

  • 15 Juni 2009 - 15:45

    Danielle:

    Heey
    je probeert ons zeker jaloers te maken.
    dat is dan in ieder geval wel gelukt enne
    zal ik met de terugweg van het retourtje in uw tas gaan zitten dan kan ik ook eensvoelen wat u voelt heel die 2 jaar.;)

    xxx

  • 15 Juni 2009 - 19:22

    Sabine:

    Hey ex-bovenbuuf. Wat fijn te lezen dat je het met Mairead zo naar je zin hebt gehad in Maleisie! En toch langer blijven in Cambodja... Ik ben mij aan het orienteren op Ecuador, maar voorlopig nog tot december zwangerschapsverlof... In Battambang wonen, leuk! Mag je bij Jean blijven, of zoek je een eigen stulpje? Ik mail je binnenkort wel weer! Super van je studie! Bij Onno ook goed gegaan?
    Veel liefs!

  • 16 Juni 2009 - 08:52

    Hilde Vis:

    Gaaf!!!Je verhaal!
    Juist op mijn verjaardag tegen je ouders gezegd dat ik weer eens wat wilde lezen van je...en kijk...op m'n wenken bediend.....
    Erg leuk voor je dat je in Battambang aan de slag kunt.Wel weer verhuizen, maar ach, daar draai jij je hand niet meer voor om.
    Ook in Nederland zijn we erg bezig met effectieve leer- en lestijd en geadviseerd dat er wordt....niets is ons vreemd.
    Heel veel succes, lieve Corine,maak er wat van!

    liefs, ook namens Jan,
    Hilde

  • 16 Juni 2009 - 11:05

    Peetje:

    dat was weer smullen, jouw verhaal! enne ... nu heb je toch weer even een berichtje op je waarbenjij.nu-site ;-)

  • 16 Juni 2009 - 11:24

    Emily:

    Vind dat ik ook moet blijven, want alleen wijn drinken is echt niet leuk. hahhahah. Alhoewel het er voor mij ws niet in zit.
    X tot snel
    Nog wensen voor spul uit NL

  • 18 Juni 2009 - 14:45

    Rick:

    Ochjee, doet u toch nog iets nuttigs daaro in dat warme land inplaats van hele dagen lang op het strand te hobbelen! :p Gefeliciteerd met u nieuwe functie als 'Effective Teaching and Learning Advisor', en dan is het misschien niet zo indrukwekkend.. maar u kunt nog altijd misbruik er van maken!
    Van: Mag ik een hamburger. Ja dat is dan 3 euro. Maar ik ben 'Effective Teaching and Learning Advisor'
    Oh, dan is het 1 euro.. snapt u :P

    Maargoed, bijna vakantie, na vakantie op de havo en dan daarop men diploma halen, en nog 2 jaar vwo erboven op :D
    Dus dat is nog heel lang op school zitten.. woehoe!

    Men broers zijn geslaagd voor hun examens :D

    En ik was gister naar kermis geweest, en nu zitten men heupen onder de blauwe plekken, men schouder is verbreizeld en ik ben 2,5 tenen kwijt.
    Want: Ik en vriendin zaten zo in een snelle attractie (deca dance) zegt u welligt niks maar in iedergeval.. Die beugel waar je mee vast zit vloog halverwege de rit omhoog en wij vlogen uit dat ding.

    Dat is niet waar maar: die beugel ging wel los.. en heb ook overal blauwe plekken :P

    Dat was het wel weer.. toedels :D

    P.s. wens me succes met testweek :d


  • 29 Juni 2009 - 09:30

    Jozien:

    maar zweden is ook heeel erug mooi..

  • 16 Juli 2009 - 17:16

    Ilja Klink:

    Hoi Corine,

    Ik vond het heel leuk om je blog te lezen. Over twee maanden ga ik ook voor VSO naar Cambodja en ik zal daar ook als Effective Teaching and Learning Advisor gaan werken en wel in Koh Kong.
    Ik zou het heel leuk vinden om hierover met je te mailen, want ik heb erg veel vragen...
    Mijn e-mail adres is:

    ilja_klink@hotmail.com

    Ik hoop van je te horen!

    Groetjes,
    Ilja Klink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 107634

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: