De moto - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu De moto - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

De moto

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

25 Juli 2008 | Cambodja, Sisŏphŏn

De moto (die fantastische flutbrommer waar ik ook op rondrijd) is hier het voornaamste transportmiddel. Het is verbazingwekkend om te zien hoe men in staat is de meest uiteenlopende gebruiksvoorwerpen en aanverwante artikelen te vervoeren op dit toch tamelijk bescheiden voertuig. En de hoeveeheden!! Uiteraard worden er passagiers vervoerd. Het maximale aantal door mij gespot: 7 op 1 motor. Verder een kleine bloemlezing om jullie een beetje een idee te geven: varkens; stapels matrassen; bedden; kasten; ananassen; eenden; trossen bananen; enorme hoeveelheden kokosnoten; kippen (head first: hangend aan de pootjes dus ondersteboven. Erg leuk als de bestuurder over een dikke hobbel/kuil heen stuitert...) Als ik het trouwens over fruit heb, dan heb ik het over serieuze hoeveelheden. Zoveel dat de brommers, inclusief bestuurders, nog nauwelijks te zien zijn. Erg jammer dat ik vaak zelf op de brommer door het landschap stuiter als ik dit soort taferelen zie en dus niet in staat ben foto’s te nemen. Maar vanuit de auto toch een varken vast weten te leggen, zie foto’s.

Maar dat is allemaal kinderspel. Het kan nog gekker. Mijn top drie met meest opmerkelijke situaties op de moto tot zover:
1: Rijden met een plastic zak over je hoofd tegen de regen
2: Rijden met je hand voor je ogen tegen het stof
3. De bijrijder die de handen voor de ogen van de bestuurder houdt tijdens het rijden.

Afgelopen weekeind werd er nog een hele bizarre toegevoegd aan de top drie: een kind ingepakt in een plastic zak, ingeklemd tussen pa en ma, ‘beschermd’ tegen de regen... Welkom op planeet Cambodja.

De afgelopen weken ben ik veel op pad geweest. Van maandag tot vrijdag voornamelijk rond crossen in de districten om scholen te bezoeken en in het weekeind o.a naar PP en even boodschappen gedaan in Siem Reap, heel luxe met de auto van Tim. Ook hebben we laatst nog een brommer tour door Battambang gemaakt. Eerste stop was bij Onno, m’n buurman in Bavel en de dag erna doorgereden met Anna en Onno richting Thaise grens voor een biertje en een geimproviseerde BBQ bij Jon & Chris. Bijzonder leuk om andere VSO-ers in hun natuurlijke habitat te observeren. En zondag op de terugweg gelunched bij Jean, die ons niet aan tafel liet gaan voordat we gedouched hadden. Ok, we waren inderdaad een beetje smerig aangezien we al 3 dagen in dezelfde buitenspeel-kleren op de brommer hadden gezeten en niet echt recentelijk gedouched hadden: Jon & Chris zaten dat weekeind zonder water, daar doe je niks aan... Op de terugweg parkeerde ik mijn brommer al rijdende bijna in een truck die ineens stil ging staan midden op de weg (geen remlichten die dat soort dingen aankondigen) en Anna had op een haar na een koe op de voorvork die ineens uit de berm vandaan de snelweg op gelopen kwam. Tja, die zijn best groot van zo dichtbij en kop je ook niet zomaar weg. Maar bijna is niet helemaal en we zijn weer veilig thuis gekomen.

Naast de brommer pakken we ook weleens een taxi. De taxi is altijd een Toyota Camry, want dat is de overgrote meerderheid die in Cambodja rondrijdt. Afgelopen weekeind kwamen we terug uit Battambang met een taxi. Op een of andere rare manier zat Anna ineens verwikkeld in een dierengeluidenspel met de bestuurder en z’n vrouw, die ook op de voorstoelen zaten. Naast Anna en mij. (De oplettende lezer zou nu berekend kunnen hebben dat er in totaal 4 mensen op 2 stoelen gepropt zaten. Inderdaad, dat is correct. Hoe meer mensen in een taxi; hoe meer geld...) Bij de kikker viel het spel dood. Kikkers in Europa produceren namelijk een heel ander geluid dan die in Cambodja met als gevolg totale verwarring en irritatie bij beide partijen. Erg vermakelijk om dan een geïrriteerde Engelse in het Engels te horen ratelen tegen een geïrriteerde Cambodjaanse die dito terug klept in het Khmer.
Khmers zijn erg direct en tamelijk handtastelijk. Gelukkig zat ik in het raam met Anna half op schoot. Anna was dus de l.. en zat in/naast/over de vrouw van de bestuurder. Die zat een uur lang vrolijk aan het haar op Anna’s arm te trekken en aan andere ledematen te plukken en ze kreeg uiteraard het hele spervuur aan huwelijksvragen over zich heen. Die boyfriend / husband vragen beginnen op een bepaald moment toch een tikkeltje irritant te worden. Het is uiteraard een grote schande en volkomen belachelijk dat ik als 31 jarige nog niet getrouwd ben. En dan hebben we het nog niet eens over het ontbreken van een serieuze kinderschare! Door schade en schande wijs geworden heb ik inmiddels een denkbeeldige expat-vriend uit de kast getrokken. Hij woont in Phnom Penh, we zijn reuze gelukkig samen en misschien gaan we volgend jaar trouwen! Iedereen is hierbij uitgenodigd....



  • 25 Juli 2008 - 15:00

    Nicole:

    Hoi Corine,
    Mooi! Ik hou wel van goed nieuws! Zal ik alvast wat van die bruidstaarttaartpoppetjesopsturen?
    Ik ben in Nederland, nou ja momenteel in Spanje voor 8 weken, maar voel me nog niet echt thuis hoor! Errug wennen!
    Zit te mijmeren bij emails en foto's uit China.. Dusss geniet van die rare momenten, je kan altijd een camera op je helllumpje bouwen als je helemaal bij wil blijven natuurlijk!
    Er zijn en aantal nieuwe toetjes uit. Enn als je de reclame folders troep mist ( en in het kader van minder papier in de brievenbus): www.reclamefolder.nl!
    Hasta la pasta
    Nic.

  • 26 Juli 2008 - 12:26

    't Aquarium:

    Is dat wat. Nu we op deze manier over een trouwpartij moeten horen. Hoe is het in Cambodja geregeld met de bruidsschat? Als we koeien moeten gaan sparen willen we het graag op tijd weten. Veel plezier met je vriend.

  • 26 Juli 2008 - 12:57

    Peter En Esther:

    Trouwen jullie in Cambodja of in Nederland? De nieuwe wipmolen is bijna gereed, Alblasserdam is er dus klaar voor. Of wordt het een echt kmersfeest?

  • 26 Juli 2008 - 13:12

    Rick:

    Das ook niet echt veilig ofzo.. rijden met je handen voor je ogen :I
    Achja iedereen z'n ding.

    7 mensen op 1 brommer hea.. :P
    Oja, kreeg u men laatse mail nog binnen, want heb 't gevoel dat ik maar 2 mails naar u kan sturen en dan haakt tie af..

    U trouwen? Ik kom op de bruiloft :D!
    Oja ennee heeft u nog foto van de Koppelfee?
    :P?

    Het is hier lekker weer, eergister heledag op strand gelegen alleen..
    Nu is men buik helemaal bruin/rood en men rug is nogsteed wit.. Woops?
    Verder verveel ik me dood hier.. Kan niet wachten tot school weer begint :P

    Verder mailen we nog wel,
    Toedels :D

  • 26 Juli 2008 - 14:19

    De Buurman:

    Alle Khmers kijken me nu raar aan omdat ik zo hard zit te lachen om jouw verhalen. oh, wacht, ze beginnen nu een beetje boos te kijken;) Het zijn ook geen Khmers maar Thai. Erg leuk hier op Ko Chang. Volgende keer gaan we samen hoor! Of wordt je expat vriend dan jaloers?

  • 27 Juli 2008 - 13:05

    Teunie En Luc:

    Stuur je wel op tijd bericht van je huwelijk, kunen we nog een ticket regelen en een peper en zout stel kopen. We kunnen ook nog leren van jou: hoe stapel je het meest op een brommer, maak niet uit wat. Heel veel liefs van ons.

  • 27 Juli 2008 - 13:40

    Vicky En Jeroen:

    Hoi Corine!

    Goed moment om je buurman op Koh Chang op te zoeken, wij zitten er ook! Vandaag nog in je achtertuin gekeken (visarun bij Trat gedaan) Grappig om alle rode vinger van de verkiezingen te zien!

    Keep us updated!

    Vicky en Jeroen

  • 12 Augustus 2008 - 13:04

    Astrid:

    hahahah juffie gaat trouwen nu kom ik hoor!
    jammer dat het niet echt is!
    U heeft wel kinderen hoor dat is uw oude klassie!

    doeiii Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 107634

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: