Paradijs - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Paradijs - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Paradijs

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

28 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Van stoffig niemandsland zo hoppakee het paradijs in en weer terug; het is allemaal mogelijk in dit land! Na 2 enerverende weken weer terug in mijn bouwval. Samen met Johnny Cash en een zak chipito’s (Vonkjes; ik kon me niet langer bedwingen…) op de houten bank met een haperende laptop. Johnny probeert de enorme herrie buiten te overschreeuwen maar dat lukt nét niet met deze bescheiden boxjes. Er zijn buiten een bruiloft en een popconcert gaande, tegelijkertijd. Even wat achtergrondinfo: de Khmer-medemensch houdt van extreem harde muziek, het liefst van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. (Het morgenrecord staat bijvoorbeeld momenteel op 4.10 uur.) Ik stuiter nu dus haast van de bank af van de herrie.

Zojuist terug van een avondje ‘uit’ in Malai. Ik heb een geweldig lokaal diner naar binnengewerkt bij collega’s thuis. Samen met een Maleisiër die op doorreis was en betreffende collega’s tussendoor even bij mijn baas langs geweest die 2 huizen verder woont. De beste man was van te voren niet ingelicht en werd bruut uit z’n hangmat getrokken. Gehuld in slechts een lendendoekje werden we geheel volgens Khmertraditie van harte welkom geheten en hebben we leuk een kwartiertje geleuterd. Uiteindelijk met 8 man gegeten en hard gelachen, onder anderen om de stomme dingen die ik uit heb zitten kramen in Khmer. Daarna bij mijn VA, Sony die vandaag is begonnen, achterop de motor in het donker naar huis gereden. Ik heb gemerkt dat Sony over een hele interessante eigenschap beschikt: tijdens het motorrijden kan hij zich 180 graden omdraaien om vervolgens op z’n gemak wat dingen door te spreken. Nou wil het geval dat hij nogal veel praat en dus hele stukken vrolijk kwebbelend achterstevoren reed. En hij had me net daarvoor verteld dat ‘ie in het donker nooit zo veel ziet. Volgende keer mag hij bij mij achterop.

Er is goed nieuws op het huizenfront. Ik ga verhuizen. Nee, niet direct want het is nog niet klaar. De bouwval is nog groter dan degene waar ik me nu in bevind maar ik voelde me er al direct veel meer thuis dan ik me in mijn aso-huis ooit heb gevoeld. De verhuurders blijven dezelfde. Die hebben een briljante deal gesloten: een veel kleiner huis voor dezelfde prijs. Wel met veel meer extra’s voor mij. Kasten met deuren tegen muizen en ander ongedierte, een wasbak met een kraantje, plek voor m’n motor, etc. De queen of Malai verkast naar de achterzijde van het huis. Weg van de doorgaande (o zo stoffige) weg met uitzicht op groen. Beter hoor! Ze hebben gezegd dat het om ende nabij een maand gaat duren. In Cambodja neemt men het over het algemeen niet zo heel nauw met de tijd dus ik houd het maar op 2,5 maand, dan valt het allicht mee.

Verder de afgelopen 2 weken het halve land doorgereisd. Met bijna het hele Banteay Meanchey team een taxi naar Phnom Penh genomen. De chauffeur had voor zijn blanke vracht een speciaal extraatje geregeld: in plaats van dat Khmergejengel een of andere cd met hele foute Engelstalige muziek, greatest lovesongs deel 328. De achterbank heeft zich uitstekend vermaakt door ruim 3 uur keihard mee te zingen met een selectie allerslechtste, boyband-achtige liedjes ooit. Collega Janet die voorin zat vond het duidelijk iets minder leuk haha! In PP heb ik me 3 dagen door workshops, vergaderingen en ander werkgerelateerde zaken heen geworsteld en me donderdagavond uitstekend vermaakt met Peter en Esther die die dag in PP waren aangekomen. Uit eten geweest, lekker wijntje gedronken, helemaal goed. Zij waren naar PP gekomen vanwege het waterfestival, ik ben juist vanwege die drukte met een paar mede VSO-ers vrijdagochtend de stad ontvlucht. ’s Morgens vroeg vanuit onstuimig PP naar de kust getrokken. In Kep een bootje genomen naar Rabbit Island. We hebben de dagen dat we in PP waren aan de televisie gehangen om de berichten rond de tyfoon te volgen die recht op Cambodja af zou komen. Uiteindelijk toch besloten om de gok te nemen en wat was dat een goede beslissing zeg! Na 30 minuten varen belandden we zomaar in het paradijs! Een berg, een stel palmbomen, stukje strand en een prachtige zee. Het eiland beschikt over een paar bamboehutjes op palen die bijna letterlijk langs het water staan. Alle voorzien van een matras en een klamboe, meer is het niet. Hier en daar een hangmat en een bamboebedje om op te zonnen, een klein restaurantje waar ze prima voer serveren, een toilet en verder helemaal niks. ’s Morgens stap je je hut uit en ren je zo de zee in. Een betere badkamer ben ik nog nooit tegengekomen. Om het geheel compleet te maken waren we overboekt. Ze had maar 2 i.p.v. 3 hutten voor ons voor de 1e nacht. Wat een feest! Zo’n bamboebed onder een boom geschoven, klamboe er in geknoopt en de eerste nacht in de buitenlucht geslapen. Fenomenaal! Kabbelend zeewater, sterren aan de hemel, de maan die langzaam over de palmbomen kruipt en halverwege de nacht de zee in een glanzend zilveren gloed laat baden. Wat kan deze gekke wereld op zulke stille momenten toch even helemaal perfect zijn. Ik heb vervolgens 2 dagen in zee gelegen wat me de bijnaam ‘onderontwikkelde garnaal’ heeft opgeleverd, met dank aan een deel van m’n nieuwe VSO-familie. Geheel stofvrij, weer enigszins opgepept en met frisse moed teruggereisd richting Malai en na een paar tussenstops nu dus weer terug in het hoge noorden. Deze week nog 2 dagen op kantoor en zaterdag hijs ik me weer naar Sisophon waar maandag een training start inzake het opzetten van Child Friendly Schools. Dit ligt geheel in lijn met het MIE- project waar wij onderdeel van zijn maar dat is allemaal erg werkgerelateerd; zegt jullie waarschijnlijk niet zoveel dus daar zal ik niet te veel over uitweiden. Er is hier nog steeds geen water en mijn schone kleren raken langzaam op dus vandaar dat ik zaterdagmorgen vroeg al weer vertrek naar mijn inmiddels 2e thuis bij Pam in Sisophon. En nu ga ik mijn oordoppen zoeken want het wordt hier hoe langer hoe gekker; ze gaan nu over op een soort house-achtige stijl, in Khmer!

Tot snel!

P.s. foto update volgt z.s.m.

  • 28 November 2007 - 15:25

    Rick:

    WHAHAAHH!
    :P
    :o.. Een prachitge zee?, Leuke bamboehuisjes? Een mooie maan ? Klinkt als een droom xD
    IK KOM BIJ U OP DE 'Oersoep' ( hebk geleerd bij godsdienst >:P )

    Een onderontwinkelde garnaal? Doet me denken aan men waterpistooltje :D U weet nog ? Men garnalen waterpistooltje ;D
    Heb alleen geen idee wasar dat ding is mja ;D

    Is daar leuke muziek? :P?
    Hiero wel ^.^
    Hihi, Vrijdag krijgk men rapport.. men ouders zullen vast trots zijn! heb allemaal goeie cijfers ( 8es en 9es xd )
    Nja
    Nu moet men broer op de com, Toedledokie! :D
    Groetjes uit ..? Uhmm.. UIT DE SPEELKAMER BIJ ME THUIS :D

  • 28 November 2007 - 18:20

    Astrid:

    heey juf,,
    leuk he uit gaan? hahah:)
    hier is alles goed sta alleen voor a'kunde een 5.3 maar hier gaan we wat aan doen hooor wees niet bang!
    maar waarom wil u in zo'n kleiner huis wonen er zijn zeker meer voorzieningen en u wil zich zeker net zoo voelen als de bevolking daar?
    dit is niet booos bedoelt hoor...
    veel suc6 verder daar.

    xXx astrid in koud kikkkerlandje!

  • 28 November 2007 - 19:59

    Hilde Vis:

    Lieve nicht,
    Dank je wel voor al je verhalen; vanavond dacht ik: even alles van de laatste weken lezen; een deel heb ik gedaan: wat een lappen tekst produceer jij!!.Maar leuk leesvoer!
    Er ligt ook nog schoolwerk op me te wachten, dus:het lezen wordt vervolgd!
    Leuk dat je een ander huisje op het oog hebt. Sla je hier nog even doorheen.
    Jeroen en Vicky vertrekken 7 januari, gaan eerst naar Nieuw- Zeeland, Australie en China.Wie weet doen ze ook nog Cambodja aan over een tijdje. Ik geef je tel.nr. en postadres aan hen door.
    Succes met de training die maandag begint.
    Groetjes vanuit herfstig Leiden, ook van Jan, Hilde

  • 28 November 2007 - 20:56

    Pieter:

    Hé meissie, als jij nu eens vier tickets richting Geldrop stuurt, ga ik met Kerst die laptop fixen. Anders moet je straks Cambodjaans Windows leren.
    In ieder geval goed te lezen, dat alles zo lekker met je gaat :-)

  • 29 November 2007 - 09:45

    Ikke:

    hier vanuit dit kouwe kikkerlandje,lees ik berichten over hangmatten zwemmen in de zee, hoe kweek je jaloezie. Onze problemen hier zijn, welke pieten delen de pakjes uit, zij met veer (dit zijn geschoolde pieten)of zij zonder veer dit zijn leerlingpieten, dus dan kan wel het 1 of ander mis gaan.
    Verder gaat hier alles heel relax ik ga van de week een pakje naar je sturen.
    ben benieuwd of het aan komt, en in welke staat(nee, er zitten geen bitterballen in)

  • 29 November 2007 - 10:34

    Wendelien:

    Leuk dat je Peter en Esther nog hebt gezien. Was benieuwd of dat alemaal zou lukken. Ja dus.

    groetjes, Wendelien

  • 29 November 2007 - 20:35

    Robert:

    jij beleeft echt super avonturen!! is er geen school op dat eilandje?

    groetjes robert

  • 29 November 2007 - 21:28

    Joland:

    Heb net je verslag gelezen, geweldig wat een avonturen. Blijf maar lekker genieten! Hier net de rapporten achter de rug. Verder loopt thuis alles goed.

  • 29 November 2007 - 21:52

    Roos:

    Als een Vis in het water dus, zo te lezen. Fijn hoor! Ik ben benieuwd wanneer je het achterhuis kunt betrekken. Klinkt goed in ieder geval. Succes met je werk!! Veel liefs vanuit een grijs Nederland!

  • 02 December 2007 - 15:01

    Judith:

    terwijl een stormpje over dit klompenlandje woedt, sinterklaasavond in aantocht is is het heerlijk om van een palmeneiland te lezen. Hopelijk gaat de geluidsoverlast snel voorbij zodat je ook op dat stekkie kunt genieten. grrrooeeetttjjeess

    collega judith

  • 06 December 2007 - 19:56

    Christa Van Vessem:

    Wat leuk om te lezen dat mijn broer Peter met zijn Esther bij je zijn geweest! Waren ze al bruim geworden?

    Groeten vanuit Alblasserdam van Christa

  • 09 December 2007 - 12:18

    Elly:

    Hoi Corine,
    Je laatste bericht even gelezen, de rest bewaar ik voor in de kerstvakantie. Leuk geschreven en heel herkenbaar op z'n "Corines", ha ha! Volgens mij voel jij je daar als een vis in het water.
    Er is een schoolkrant in de maak. Hier zet ik je krantenartikel van 20 sept.'07 in en gelukkig kan ik melden dat het goed met je gaat, Khmer een lastige taal is,je een avontuurlijk leven leidt, je jezelf erg nuttig maakt en je huisvesting soms behoorlijk te wensen over laat.
    Hoe is het nu met je nieuwe onderkomen gesteld?
    Ik zie jou dit jaar niet onder een kerstboom zitten.....

    Liefs, Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 107633

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: