Onuitsprekelijk - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Onuitsprekelijk - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Onuitsprekelijk

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

13 Oktober 2007 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Jodelie, het is vakantie! Phum chie nog wat. Het hele land ligt plat. Winkels zijn gesloten, er werkt vrijwel niemand, behalve onze leraar Dara. En Dara staat natuurlijk niet voor een leeg klasje les te geven... Ik ploeter, inmiddels enigszins gedesillusioneerd doch nog steeds vol goede moed voort. Natuurlijk laat ik geen mogelijkheid onbenut om mijn, in mijn oren, prachtige en ongetwijfeld bijna perfecte Khmer los te laten op de lokale bevolking. Erg frustrerend om dan te moeten constateren dat ze 8 van mijn 10 woorden niet verstaan. Om een indruk te geven van wat ik hier allemaal doorsta even de volgende willekeurige zin: “Som, kròh soeang sokapiibaal nõw ainaa? Khnyom luh taa k’ròh soeang sokapiibaal nõw taam pl’õw pii roy kao sub buon, chit sa rá/k montii tõll mook te ne keah, kaang krauwii haang sang Caltex haynùng ch’ngai ch’nahm pii k’ròh soeang obroom.” (Where is the ministry of health? I heard that the ministry of health is on street 294, near the museum, opposite the bank, behind the Caltex station and far from the ministry of education.) Kijk, dat krijg ik er dan al wel mooi uit na 2 weken. Niet dat ik dit soort zinnen ooit ga gebruiken, maar toch.

Motorspektakel
Tja. Nu ik de foto’s heb gepubliceerd kan ik natuurlijk niet meer stoer volhouden dat ik hier op een dikke vette motor rondcruise. Het heet officieel wel een motor. En je moet er (op papier dan) ook echt een motorrijbewijs voor hebben. Maar eigenlijk is het een veredelde brommer, nog nét geen sparta-met. Een semi-automaat waar ¾ deel van alle Cambodjanen zich op voortbeweegt. Hele families, inclusief boodschappen worden er op vervoerd, record tot nu toe: 6 personen op 1 brommertje! Die motorrijlessen op een échte 500cc-motor zijn dus verleden tijd. Maar ook al is het slechts een simpele 125cc truttenschudder, het avontuur is er niet minder om. Allereerst vanwege het vehikel zelf. Ik had er van de week een waarvan de motor regelmatig afsloeg, de verlichting het niet deed, alleen doorschakelde naar de volgende versnelling als ik met grof geweld ende mijn ‘volle’ gewicht het pedaal naar beneden trapte en waarvan het kilometeraangevertje (is daar een officieel woord voor??) standaard op nul bleef staan. Uiteraard ontbreken de spiegels want dat zijn geheel overbodige assecoires die er bijna door iedereen standaard als eerste afgesloopt worden. Dan zijn er hier natuurlijk nog de reeds eerder beschreven medeweggebruikers waar serieus rekening mee gehouden dient te worden. En dan is er tenslotte nog het wegdek zelf dat voor leuke en onverwachte verrassingen kan zorgen. Met name het regenseizoen staat garant voor extra sensatie; je weet namelijk nooit hoe diep die plas/put precies is.

En verder….
Inmiddels leef ik al weer zo’n 6 weken uit m’n (nieuwe!) rugzak (pap en mam; nogmaals bedankt!) en hobbel ik het halve land door. Het klimaat is geweldig. Elke dag opnieuw die geweldige bloedhete zon. Het is toch zo’n heerlijk idee dat ik mijn enige meegebrachte trui hier de komende 2 jaar niet zal dragen. Zelfs het douchen met koud water begint langzaam te wennen. Ik vraag me alleen af waarom ze op veel plaatsen de douchekop praktisch recht boven het toilet monteren. Het staat wat lastig ‘onder’ de douche, maar maakt tegelijkertijd douchen dan weer wel tot een uiterst effectieve en tijdbesparende activiteit: de hele badkamer is gelijk schoon. Qua schoonmaak scheelt het ook dat niet alle badkamers standaard zijn uitgerust met een fonteintje. Dus eerst tandenpoetsen boven de wc, daarna douchen en klaar! Ook de beestjes beginnen te wennen. Hoe verder bij Phnom Penh vandaan; hoe meer variatie. Met regelmaat schieten de sprinkhanen over tafel, scharrelen de kakkerlakken onder tafel en dansen er allerlei uiteenlopende soorten en maten insecten in grote getalen in het rond. De muren worden opgeleukt door de immer aanwezige gekko’s en op de trap altijd wel een gezellige pad hier of daar in een hoekje. En tenslotte het advies van de dokter: stop met het slikken van antimalariamiddelen en begin met het dragen van een mondmaskertje tegen het stof. Daar ga ik nog eens rustig een nachtje over slapen….

  • 13 Oktober 2007 - 09:48

    Thirsa:

    heey,

    ziet er stoer uit op dei motor! :p
    hier word het steeds kouder op de fiets brrr :(
    verder haal ik hoge cijvers. behalve dan voor engels :( maar dat ga ik inhalen. had trouwens een 9,5 voor nederland!:)
    maar nu stop ik doei

    xxx-thirsa

  • 13 Oktober 2007 - 11:10

    Wendelien:

    Hoi Corine, volgens onze wc-kalender ben je morgen jarig. Ik neem aan dat ie klopt dus: GEFELICITEERD!!! Nog een beetje lekkere wijn te krijgen daar? Wij nemen een slokje op je hoor.
    groeten, ook van Ed en Jo en Ju.

  • 13 Oktober 2007 - 11:20

    Wim:

    hoi Corine,
    Ook weer een mooi verhaal. Tja, die motoren, he, ik bedoel de brommer! Heb ik daar al die lessen voor gehad. Ik krijg ook zo'n vervoermiddel tot mijn beschikking.
    Maar stoer blijft het wel!
    Wat een mooie zinnen kun jij al uitspreken, ik snap niet dat de bevolking daar niets mee kan!
    Overigens spreken wij alleen nog taai met elkaar. Als dat het niet is, spreek in Engels, en verleer het Nederlands al een beetje.
    In welke plaats kom jij overigens precies te wonen?
    Veel plezier verder en misschien moet je beide gaan gebruiken!
    Weer vanuit Bang Sean voor de laatste 2 weken ( nu nog 1) thai lessen.
    Wim

  • 13 Oktober 2007 - 13:08

    Buurman Vg Van No 22:

    he corine. dat is andere koek dan de kerkstraat, dat had ik al snel door. Je verhalen zijn erg spannend, dat van die spinnen het meest.ik weet dus nu al in welk land ik geen vakantie zal gaan houden.. Houd goede moed, ik vind dat je fanatiek aan de taalstudie bent. Lijkt mij inderdaad de sleutel tot een goed verblijf .

    hartelijke groeten uit de wijk (3)

  • 13 Oktober 2007 - 13:30

    Rick:

    WHAHAHAHHHAA DIE FOTOOS!
    xD
    Gekko's Die zijn hip :D
    Dat motertje van uw is echt zo.. Zo..
    VET KHOELLELELE xD ( Let niet op spelling )
    UCHUHMM..
    Juffie, over 2jaar heeft u geen trui meer over, Die hebben de motten al opgegeten DUHH!
    Hu? Een Douche onder Wc, Met een fonteintje derbove :S
    Jaja xD
    PARDON!?

    BEN U MORGE AL WEER 32?
    >:O WOOOOWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    JOEHOEOEO!!!!!!!!
    ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA DAT KUN NIET ZIEN MAAR DAT IS ZEEI!!!?
    :D HeiperdePIEPER HOERA!!! :D
    Toedeldokies rick :D

  • 13 Oktober 2007 - 15:37

    Deniisee<3:

    Heeei juffiee!!
    Alles goed?
    ik zal het ff zonder spellingsfouten proberen want juf Karsijns moest er bijna van huilen!
    haha!
    Ik had in Rick zijn berichtje gelezen dat u morgen jarig bent!
    Er is er een jarig hoera hoera dat kun je wel zien dat is zei!
    wij vinden het allemaal zo prttig jaja en daarom zingen wij blijblijblijblij!!
    zij leve lang hoera hoera
    zij leve lang hoera hoera!
    lang zal ze leven lang zal ze leven lang zal ze leven in de gloria in de gloria in de gloria.hieperdepiep HOERA!
    HOERA HOERA HOERA HOERA HOERA HOERA!!
    zO dat is even hard typen maar voor de liefste juffrouw van de wereldd is het niet erg!!
    haha!!
    Het ziet echt heel leuk uit op die brommer!!
    Nou ik ga weer stOppen!!
    Dooeeii!!
    en veeeeeeeeeeeeeeeeell pleziierr!!
    Denise

  • 13 Oktober 2007 - 15:53

    Peter En Esther:

    Wendelien zal het wel weten, gefeliciteerd ook van ons dus alvast. Je hoeft geen taart te bewaren hoor, we nemen wel een lokaal wijntje (over een weekje of 6).
    Maare.... foto's in de regen, dat was niet de bedoeling, toch, of was dit vorige maand?

  • 13 Oktober 2007 - 21:35

    't Aquarium:

    Van harte want echt jarig ben je. Dat moet gevierd, met slingers?? taart??? en een wijntje. Maar gelukkig ben je pas 31. Tropen jaren tellen wel dubbel is dat zo??? Veel plezier en liefs.

  • 14 Oktober 2007 - 09:46

    Vis:

    Er is er 1 jarig hoera hoera!!!

  • 14 Oktober 2007 - 10:04

    Talitha:

    gefeliciteerd met u 32 verjaardag
    school gaat goed behalve met Engels en Frans.

    xxxtalitha

  • 14 Oktober 2007 - 10:46

    Jozien:

    He gefeliciteerd ouwe dibbes! (heb je mn sms eigenlijk gehad?) aardig paleisje heb je daar, dat gaat helemaal goed komen. succes met de groei van je talenknobbel en geniet van alles! dikkeX

  • 14 Oktober 2007 - 11:08

    Nicole In China:

    Hoi Corine,
    gefeliciteerd, met van alles en nog wat zo te lezen, geweldig wat een avonturen. Ik heb het ook naar mijn zin, ben net een weekje weg geweest op zoek naar mijn paspoort, dat ik al na een dag had, nou dan er maar eens lekker van genoten. In Xian niet naar de warriors geweest, maar lekker kaas gekocht en bruin brood, jummie jummie.
    Hier is de winter ingevallen en het wordt nog kouder... brrrr maar goed ga eens kijken waar ik rond kerst ga opwarmen in de buurt!
    Groetjes en geniet!!
    Liefs nic.

  • 14 Oktober 2007 - 12:17

    Astrid:

    hoi
    leuk hoor die motor!
    k was gistere jarig nu u, heeft u al wat leuke kado's gehad? ik wel hoor.
    hier schijnt nu t zonnetj maar dat is wel eens anders bah wat slecht weer ist vaak!
    ben egt vet jarloers op u ik wil ook naar een warm land!
    nou ga ik weer ,ik verhuig me nu al op uw volgende stuk.

  • 14 Oktober 2007 - 13:06

    Fam. Van Der Rhee:

    Beste Corine,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Het zal wel vreemd zijn om je verjaardag zover van je fam. te vieren maar onder tussen zal je daar ook wel verschillende kennissen opgebouwd hebben. Laat even weten of ze je in het cambotjaans hebben toe gezongen. Van ons in elk geval een heel plezierige verjaardag toe gewenst en wij nemen er in elk geval een borrel op. corine dikke kus en heel veel voorspoed toe gewenst.

    Elly, Bas en Robbert

  • 14 Oktober 2007 - 15:35

    Bert En Anneke :

    Hoi Corine net je vader gebeld om je te feliciteren met je verjaardag Hij gaf ons je adres dus vandaar Gefeliciteerd met je verjaardag. We voegen je toe aan onze favortieten zodat we op de hoogte blijven van je avontuur.
    We hebben nog niet alles gelezen maardat komt nog wel Corine het gaat je goed en tot horens Gr van ons Bert en Anneke

  • 14 Oktober 2007 - 15:58

    Marino's:

    Van Harte gefeliciteerd corine!

    groetjes van Willy nino en Suzanne Marino

  • 14 Oktober 2007 - 20:10

    Nico En Annie :

    Corine,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag toegewenst in het verre Oosten. We volgen je leuke verhalen. Verder het allerbeste en veel succes met je cursus moeilijke taal.
    groeten Annie en Nico Koppelaar.

  • 15 Oktober 2007 - 08:20

    Anna Maton:

    I wish I understood Dutch! xx

  • 16 Oktober 2007 - 12:28

    Hilde Vis:

    Hoi lieve nicht,
    Leuk, die site met je verhalen en foto 's. Je bent dan dichterbij dan voorheen in Alblasserdam.....
    Ik keek ervan op, je op een "terras" te zien zitten, lekker drankje erbij + wat vrienden: het zag er goed uit!
    Jan en ik feliciteren je van harte met je verjaardag en wensen je in Cambodja een heel goede tijd toe.Hou je taai!
    liefs, Hilde

  • 19 Oktober 2007 - 10:51

    Ikke:

    hoi vissie
    had je toch beter hier in het koude kikkerlandje je bromcertificaat gehaald, had je waarschijnlijk voldoende aan gehad. Ik zal bij ruud een ritje achterop reserveren, dan weet je wat echt motor rijden is.Als je zo`n groot huis krijgt, moeten wij dan gaan sparen voor vijf vliegtickets richting cambodja?
    groetjes van ons allemaal

  • 23 Oktober 2007 - 21:27

    Corry Elmers:

    Hoi Corine, met stijgende bewondering lees ik je verhalen, wat een moed heb jij zeg! Maar ik lees er gelukkig ook in dat je het gewoon erg leuk vindt! Houden zo. Alle goeds gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 107642

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: