Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

10 September 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is nu maandag, ben inmiddels redelijk gesetteld en ik weet in welke straat het VSO kantoor staat (op papier dan). En dat vind ik al heel wat na ruim 4 dagen. Het programma is de eerste dagen relatief rustig gehouden. De eerste dagen staan in het teken van oriëntatie en acclimatisatie. In dat kader zijn we zaterdag per cyclo de stad doorgegaan. Cyclo’s doen denken aan een bakfiets-achtig iets. Een heel hoog zadel met daarop een mannetje die trapt en daarvoor zit een bakje waar de passagier in plaats kan nemen. Desgewenst kan er een luifeltje naar beneden geschoven worden ter bescherming tegen de verzengende zon. Op zich best grappig. Op het gemakkie tuf je dan door de straten. Maahaaar, voor cyclo’s is er geen apart cyclopad: er is slechts 1 weg. En daar rijdt alles op. Auto’s, brommers, scooters, fietsers, tuktuks en wat er nog meer denkbaar is. Er is slechts 1 verkeersregel die je moet onthouden, namelijk: do as you please. Je mag links, rechts of overdwars inhalen, net waar je zin in hebt. Rijd je graag aan de rechterkant of juist liever aan de linkerkant? Mag best hoor, geen probleem. Licht op je voertuig in het donker is niet verplicht. Zeer interessant om aan deel te nemen. Mijn 1e cyclo kreeg al voordat we van start gingen een klapband dus direct door naar cyclo nr. 2. Mijn chauffeur was een zeer oud, lief ogende Khmer in het bezit van 3,5 tand en een enorm vriendelijke glimlach. We hebben een Wat (boeddistische tempel) bezocht, bijna tegen de grond gegaan van de wierookwalmen (hele pakken tegelijk, joehoei!), langs de rivier gegeten, een beetje gechilled vanwege een fikse regenbui en naar de Russische markt geweest. Altijd leuk, dat soort markten.

We zitten nu midden in het regenseizoen en september schijnt, samen met augustus, de regenachtigste maand te zijn. Op zich valt het tot nu toe nog erg mee. De eerste paar dagen heeft het zelfs helemaal niet geregend. Ik kan me nu al niet meer voorstellen hoe koud het wel niet moet zijn bij jullie. Ik geniet met volle teugen van iedere warme minuut hier. Liters water gaan er per dag doorheen, die er direct vrolijk weer uitkomen, ik zweet me helemaal het ongeluk. (Bespeur ik daar al enige ontevreden gezichten? Maar in NL hebben we toch ook een heerlijke lange, warme zomer achter de rug?? Hahahahaha, lang leve de tropen!)

Inmiddels hebben we verschillende briefings achter de rug, doet m’n laptop het weer en vermaken we ons uitstekend. Het eten is geweldig en ik houd m’n hart vast voor als ik straks zelf moet gaan koken want ach ach wat een teleurstelling ende ellende zal dat gaan opleveren. Misschien dat ik wel iemand in ‘mijn’ dorp zo gek kan krijgen om me een beetje te leren koken want 2 jaar op gebakken eieren is ook zo wat. Of hopen dat er een restaurant-achtig iets is waar ik mezelf kan stallen en in de weekends zoveel mogelijk afspreken met mede-vrijwilligers die kunnen koken. Het is trouwens erg leuk om de div. nieuwe vrijwilligers alvast een beetje te leren kennen. De nieuwe lichting is een redelijk gemeleerd gezelschap en bestaat uit 17 mensen. Ieren, Engelsen, Spanjaarden, Amerikanen en natuurlijk de Dutchies. Iedereen uit deze groep gaat zich in november bezig houden met educatie. De vrijwilligers die zich op de 2 andere terreinen (livelihood & health) gaan storten arriveren in oktober. Ik ga zo weer verder met de volgende briefing. Woensdag vertrekken we naar Kampong Cham

Een aantal van jullie wilde mijn postadres nog hebben, dit is ‘m:

Corine Vis
VSO Programme Office
PO Box 912
Phnom Penh
Cambodia

Ik ben ook in het bezit van een Cambodjaans telefoonummer, 092-149786. Er moet nog een landcode voor maar die weet ik niet zeker uit mijn hoofd, iets van 00855?

  • 10 September 2007 - 11:11

    Wendelien:

    Klinkt allemaal goed. Houwen zo!

  • 10 September 2007 - 12:06

    Rick:

    LEUK! :D
    Wel gevaarlijk, Je mag overal rijden :P
    3,5 tand? Die heeft zeker nog nooit zen tanden gepoets :P
    This hier koud, Et regent :( Echt herfst weer..
    Maar: IK VERMAAK ME BEST!op school dan.
    Leuke klas, Leuke leraren Teminste.. twee leraren zijn STOM! Muziek en Tekenen is saai.. De leraren dan xD
    Maar we hebben tot nu nog niet zoveel spannends beleeft,
    Groetjes rick
    VANOCHTEND OM 08.5 GYM :l

  • 10 September 2007 - 14:19

    Thirsa:

    heey juffie

    het is hier s'ochtends heel koud op de fiets u heeft maar geluk met dat warme weer :P

    op school gaat het goed hoor alleen moet je bij elke leraar je naam, hobby's enz. enz. zeggen da's erg :(

    groetjes Thirsa

  • 10 September 2007 - 23:59

    Nic In China:

    He hooooo
    Wat een lekker verhaal, het gaat goed met dat wennen, en dat fietsen heb je ook al helemaal door, wat een geluk he die in country training!
    En wat een genot om gewoon, lekker nog even in je T-SHIRT te kunnen lopen!
    Ben benieuwd naar de rest van je verhalen.
    In tussen.. geniet!
    dagdag Nicole

  • 11 September 2007 - 07:49

    Door:

    In gedachten zie ik je al zitten in je cyclootje...pang! Heb jij dat!
    Leuk, dat het wel wat lijkt en dat het al begint te wennen. Hier wennen we ook, hoor! Met koude (want, hardnekkig blote) voeten strijken, door de regen naar school en 's avonds alweer vroeger donker. Morgen op naar Kampong Cham. Klinkt als een kampement of heet een dorp gewoon zo?
    Kus

  • 11 September 2007 - 14:23

    Andre:

    hou vooral je rieten kapje bovenop je helm.
    succes

  • 11 September 2007 - 19:31

    Astrid:

    hey juf
    wat fijn dat u zon mooi weer heeft daar(voor mij dus nie ik moet vaak regenpak aan!ookals is het nog maar 1keer voorgekomen)voor de rest heb soms hele stomme leraren en leraressen. is zn karretie cool om in te zitten?
    ik blijf lezen op u site

    dikke kus astrid

  • 12 September 2007 - 14:51

    Wim:

    Hoi Corine
    Zo te zien heb jij het ook goed naar je zin. Veel is herkenbaar wat je schrijft over verkeer, al zijn er in Bangkok dan nog wel wat regels. Een straat oversteken, kost of veel tijd of je breekt snelheid records.
    Veel plezier verder en succes met de taaltraining.

    Wim vanuit Thailand.

  • 12 September 2007 - 19:17

    Baukje:

    He daar,
    Wat klinkt dat goed allemaal! Ben eindelijk ook op mijn plekkie en het wordt steeds leuker! Ek praat net 'n bietjie Afrikaans, maar kan julle asseblief bietjie stadiger praat? Ik lach me rot hier en de Namibiers vragen zich af uit welke achterstandswijk wij komen met ons rare accent, haha! Groetjes daar! Bauk

  • 14 September 2007 - 21:04

    Yvonne:

    Hoi Corine, leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal beleeft in het verre (en warme...)Cambodja.
    Ben benieuwd wat je verder nog gaat beleven.
    Wel voorzichtig doen hè, met de fiets.

  • 15 September 2007 - 07:13

    Denise:

    Heeey ex-juffiee!!
    Hoe gaat het?
    Zo'n site is echt cool!!
    Wist niet eens dat dat bestond..
    Best handig!!
    Het is heel erg leuk op de grienden echt wel een school voor mij!! ik heb het er goed naar me zinnetje, achteraf ik was mijn engelse boek wel 1 keertje kwijt maar die heb ik al weer terug gevonden...
    Hij zat gewoon in mijn rugtas. Ik had hem wel 10000 keer doorgezocht..:(
    Maar wat ook minder is ik ben 3 dagen in de week 16.10 uit..:(
    Gelukkig dat het daar ook allemaal goeg gaat!!
    nou nog veel suc-6 in cambodja!!
    dikke kus denise de brugmug...:)

  • 15 September 2007 - 07:14

    JP:

    Hey Corine,

    Hoe is het met je, leuk om zo een uitgebreid verhaal te lezen! Inmiddels zit ik alweer 2 weken @ de Malediven en ja, dat bevalt ook, helemaal top! Ben druk bezig met de In Coutry Training net als jullie, leuk he :)

    Tot gauw,

    JP

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 107630

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: