Slaughtering like there's no tomorrow... - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Slaughtering like there's no tomorrow... - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Slaughtering like there's no tomorrow...

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

14 Augustus 2008 | Cambodja, Sisŏphŏn

Het is momenteel lopende band werk in de slachterij. Normaal gesproken begint het kabaal rond 4 uur ‘s nachts maar sinds 3 dagen worden de arme stakkers af en aan gereden en het slachten gaat de hele dag door. Ik ben al een tijdje benieuwd hoe ze het doen maar om 4 uur ‘s morgens verkeer ik meestal nog in een dusdanige comateuze toestand dat ik me er maar niet toe kan zetten om mezelf eruit te slepen en vanaf het balkon het spektakel gade te slaan. Deze week was dus een mooie gelegenheid. Misschien is het wijs als tere kinderzieltjes en/of vegetariers vanaf hier stoppen met lezen…

Allereerst: ik heb gekookt! Afgezien van 1x pasta en een paar gebakken eieren is dat nog bijzonder weinig voorgekomen dus dit is wel een vermeldenswaardig unicum dacht ik zo. Met dat bord zelfgemaakte lunch op m’n knietjes heb ik de slachtpartij eens aandachtig bestudeerd. De slachter, door ons pig-boy genoemd, is nogal ‘fors’ en dat is voor Khmer begrippen vrij uitzonderlijk. Ik heb me wel eens afgevraagd wat hij nou toch met al dat gewicht moet in dit klimaat. Nu snap ik het. Hij gaat namelijk bovenop die varkens zitten. Een klein varkentje is aan het geworstel te zien al een aardige opgaaf, laat staan die enorme vleeskolossen die ook regelmatig het erf op worden gereden. Per slachtpartij zijn er 2 a 3 mensen betrokken, afhankelijk van de weerstand die het beestje biedt. Ze, pig-boy en z'n 2 hulpjes, gaan er dus bovenop hangen/zitten/liggen en zodra het beest in positie is (nek op het afstapje, kop boven de bak) spiest pig-boy behendig een jester van een mes in die gillende en krijsende keeltjes totdat er en gat van zo’n 15 a 20 cm (gok ik) ontstaat waar het bloed al snel vrolijk spetterend uitgutst. Dat wordt opgevangen in die eerder genoemde aluminium bak, waar ze wellicht nog wel iets creatiefs mee doen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe lang, relatief gezien, zo’n varken nog doorspartelt en pruttelt na deze brute invasie. En afhankelijk van de gelegenheid wordt hij nadat hij is gewassen en geschrobt, opgebaard of in stukken gesneden. Opbaren gebeurt bij bruiloften en andere partijen. Dan wordt dat kadaver in z’n geheel geroosterd. Ze halen dan wel eerst in ieder geval een deel van de binnenvoering eruit, aan de massa’s lillend vlees op het erf te zien. Ik vermoed dat er een of ander feest gaande is aan de hoeveelheid slachtingen te zien. En wellicht worden alle resten morgen wel verkocht op de markt, of ze stoppen het in een soepie of een of ander ingewanden-gerecht. Ik heb een heleboel gerechten netjes geprobeerd: binnenkanten van koeien, varkens en wie weet van wat nog meer. Op een of andere manier staat het me dusdanig tegen dat ik heb besloten dat ik stop met het eten van ingewanden en aanverwanten. Hetzelfde geldt voor varkenskop. Het zal ongetwijfeld allemaal psychisch zijn; ik vind het best. Uiteraard is het zeer onbeleefd om eten te weigeren als bijvoorbeeld op een feestje bent of als je bij iemand thuis eet, dus tegenwoordig ben ik gezelligheids-vegetarier als ik denk dat de situatie ‘daar om vraagt’. Khmers snappen niet zo goed waarom je geen vlees zou eten maar respecteren het wel. Probleem opgelost, iedereen blij!

Ik ga van het weekeind even een rondje Ankor Wat op de fiets doen. Tempels bekijken en hopelijk doe ik genoeg inspiratie om een jaarplan uit mijn mouw te schudden, daarover binnenkort meer. Ik zal m’n fototoestel meenemen. Als jullie nog op vakantie gaan: prettige vakantie en voor degenen die al weer terug zijn: welkom thuis!


  • 14 Augustus 2008 - 20:10

    't Aquarium:

    Natuurlijk moesten we met het eten op tafel eerst jou bericht lezen nieuwe stukjes altijd leuk. O wat hadden we spijt. Het eten was vanavond niet echt lekker. En filetlapjes hoeven we even niet. Misschien is vegetarier niet eens zo gek. Sterkte want je lunch zal op die manier ook niet smaken. Misschien iets voor de mensen die hier met Sonja Bakker in zee gaan.

  • 14 Augustus 2008 - 20:34

    Woei:

    dit is pas leesvoer...hahaha. Helemaal goed. (En nog bedankt voor je e-card)

  • 15 Augustus 2008 - 08:50

    Jozien:

    Zo zie je nog eens wat! ben ik wel erug benieuwd wat voor heerlijks je daar bij dit krijsend slacht festijn zat te verorberen... (niet iets met ingewanden begrijp ik, is trouwens ook heel ongezond, dusss good choice!)

  • 15 Augustus 2008 - 09:24

    Hilde:

    Eet smakelijk!
    ...en dat ga je serveren op je feesie waarvoor wij allen zijn uitgenodigd?( zie vorige sites). En ik begrijp dat voedsel weigeren onbeleefd is....'k kom toch maar niet...
    Volgens mij is dit het rituele slachten, zoals het ook bij ons in het slachthuis werd gedaan voor het Suikerfeest. Maar dan met schapen.
    Gaat dat het hele jaar door zo Corine, of alleen op( voor de mens) hoogtijdagen?
    Lieve nicht, weer bedankt voor je mooie verhaal en hou je taai( in dit verband geen handige uitdrukking, geloof ik),
    liefs Hilde.

  • 15 Augustus 2008 - 15:26

    Rick:

    Getver :x
    En daar heeftu nou naar zitten kijken?
    Mijn juf vis!?
    Naja zeg :I

    Heel veel succes met het vegetarisch zijn.. ennem..

    Ik ben net.. 5 uur thuis, vanaf vakantie dus :P Bedankt! :D

    Nog 3 weken danalweer naar school :(..

    Maar heb nu geen inspiratie meer dus ga er een eind aan breien..

    toedels! :D

  • 17 Augustus 2008 - 11:42

    Danielle:

    jakkes dakkes
    je hoeft het de volgende keer niet helemaal precies uit te leggen hor.
    bespaar de moeite

  • 23 Augustus 2008 - 11:41

    Deniseee! <3:

    Hee lieeve juf!!

    Wat heeft u een lekker verhaal dr op staan xD

    haha!

    xx.

  • 23 Augustus 2008 - 15:59

    Luka:

    Je bent de fotos vergeten.

  • 24 Augustus 2008 - 17:42

    Luc En Teunie:

    Gefeliciteerd met je culinaire hoogstandje. Nou heb ik toch spijt dat ik de waarschuwing van je moeder heb genegeerd, en toch eigenwijs het hele bericht heb zitten lezen.Maar goed daar kom ik ook wel overheen. Het is wel heel SMAKELIJK geschreven. Groetjes van ons.

  • 25 Augustus 2008 - 07:46

    Baukje:

    Het blijft feest bij jou hè! Haha, leuk om te lezen. Hier alweer aardig aangepast in Nederland, maar ik mis het 'andere' leventje wel hoor!! Geniet. Gr. Baukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 107715

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: