Happy New Year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

05 Januari 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Aan een ieder die ik nog niet gesproken heb: gelukkig nieuwjaar! Iedereen de jaarlijks terugkerende decemberfestiviteiten weer overleefd? Weinig kerst en oud & nieuw in Boeddistische landen als Cambodja en Thailnd. Jawel, ik ben even de grens overgestoken. Nou ja, even… Het duurde ‘even’ is misschien beter gezegd. Uiteraard hebben wij keurig een legal visum voor Cambodja. Dat was alleen voor de Thaise douane niet voldoende want die wilde een ticket zien. Bus, boot, trein, vliegtuig, space shuttle; maakt niet uit wat als er maar ‘bewijs’ is dat je het land weer tijdig verlaat. Ons visum was onvoldoende. Ook onze ‘ja-maar-meneer-de-douane-wij-willen-alleen-maar-3-dagen-in-de-Thaise-zee-stof-afweken-en-daarna-weer- vrolijk-terug-naar-Cambodja’ mocht niet baten. We mochten alleen de grens over als we in het bezit waren van een retourticket. “O, u heeft geen retourticket?” (“Nee troela, dat hebben we al 4 keer uitgelegd, we gaan voorlopig nog niet naar huis!”) “U kunt bij de volgende grensovergang (50 km verder en dus zo’n 2,5 uur hobbelen) vliegtickets bestellen via internet en dan mag u de grens over”. Ja toedeloe! Na lang, lang wachten, vele zielige ik-ben-slechts-een-armlastige-vrijwiliger-blikken en een hoop heen en weer gepraat later werden we ineens geholpen door een uiterst vriendelijke man. Na een uur had hij de fake-tickets geregeld, wij een hoop geneuzel ingevuld, nog een keer terug naar de Cambodjaanse kant voor de juiste stempel en tralalala, mochten we ineens de grens over, zonder ook maar 1 cent te betalen! En na deze vertraging traden wij een voor ons inmiddels geheel nieuwe wereld binnen….. back into civilization! Geasfalteerde wegen, geen getoeter, verkeersborden- en regels, geen stof of vuil op straat, ongekend! Binnen no time waren we op de plek van bestemming: Ko Cham, een prachtig bountyeiland met wit zand, palmbomen en blauw water. Wederom een simpel hutje op het strand weten te bemachtigen, restaurantje op palen boven het water, helemaal goed. Jean heeft Anna en mij getrakteerd op een kano waarin we de Thaise Golf hebben bedwongen. Eilandjes gehopt, visjes bekeken, ach wat fijn. Onderweg hebben we een ‘iets’ voorbij zien zwemmen en tot op heden zijn we ervan overtuigd dat het een babywalvis was (en laat ons lekker in die waan a.u.b). Van kerst heb ik weinig meegekregen. Jean heeft nog getracht om het palmboompje bij onze hut een beetje op te fleuren met 2 afzichtelijke kerstslingers, een paar orchideeen en ergens aan het einde van een blad een ster gehangen. Waar ze die rommel vandaan heeft is me een raadsel en welk een wansmaak, maar ze bedoelde het goed. Ze had zelfs een hele verzameling Christmas carols van thuis meegenomen. En daar zit je dan op kerstavond in het zand naast een opgetuigde palmboom met en een paar weemoedige Britten om je heen en de kerstman (een ‘echte’) die op een olifant (een echte!) voorbijgedenderd komt…

De 26e zijn Anna en ik teruggegaan naar Cambodja. Onderweg in Phnom Srok beland, waar zij woont. Een paar nachten op het dak geslapen onder een geweldige sterrenhemel, werkplannen aangepast en daarna door naar Siem Reap voor oud & nieuw. De wereldberoemde Ankor tempels bevinden zich vlakbij Siem Reap met als gevolg dat het stadje vergeven is van toeristen, maar zowaar niet op een irritante manier. Struikelend over de leuke restaurantjes en cafeetjes zijn wij van happy hour naar happy hour getogen. Da’s het goedkoopst; je wordt heel creatief als vrijwilliger met bescheiden budget haha! Uiteraard heb ik me keurig gedragen want ik moest natuurlijk mijn jaarlijks terugkerend sterretjesafsteekritueel (Marjon for president!!) om twaalf uur nog volbrengen. En dan is het ineens al weer 2008 en zit ik in Cambodja. Het kan raar lopen in een jaar tijd.

Maak er een mooi jaar van!

  • 05 Januari 2008 - 09:07

    Denise:

    Heeeei juffie
    Oook nog gelukkig nieuwjaar!!
    Ik heb nog goed nieuws, Ik moet nog even 1 rapport afwachten en als dat weer zo goed is dan mag ik waarschijlijk een niveau hoger gaan doen!! :)
    Maar het vervolg hoort u nog wel.
    Ik mis u echt!
    Nou juffie ik hoop dat ik u heeeeeeel snel weer zie!

    Dikke kus en knuffel van Mij!

    Denise

  • 06 Januari 2008 - 18:56

    Hilde Vis:

    Bedankt maar weer voor je leuke verhaal!
    En, lieve Corine, van Jan en mij natuurlijk: een heel gelukkig en zonnig 2008 gewenst!
    Liefs, Hilde

  • 06 Januari 2008 - 19:37

    Rick:

    Ha juffie,
    U ook HAPPY NEW YEAR ;D
    En wat mooie foto's!
    BEn snik verkouwe.. HATJOEHHH * GNNRRFF *
    Mja, Nu benk alweer klaar met men krabbel :P
    Doegies Rick

  • 06 Januari 2008 - 20:29

    Astrid!:

    haaai jufje
    U ook een gelukkig nieuwjaar of course! Ik heb een leuke vakantie gehad en heb lekker mijn kamer geverft:)
    een morge weer naar school:( maar wel lekker uitslapen!
    Nou ga

    dikkke kus van mij!

  • 07 Januari 2008 - 18:55

    Ine:

    Halllo, u ook nog een gelukkig nieuw jaar :)
    'k ben lekker 2 weken naar zwitserland op vakantie geweest :D
    vandaag moest ik weer naar school :(
    doeeg.

    Ine :)

  • 08 Januari 2008 - 07:19

    Nic -in China:

    Hi Haa klinkt goed, lekker even bijgekomen en alweer aan de slag. Heel veel leuks en ,liefs en lekkers in 2008!!!
    Ik ben zelf naar Hainan geweest, ook tropisch surfers paradijs, heerlijk opgewarmd..

    Tot schrijfs en leeszz
    Nicole

  • 12 Januari 2008 - 18:18

    Anneke:

    Hoi lieve nicht
    eindelijk weer tijd om je verhalen te lezen. Ga zo door
    Ook al is het al 12 jan ik wens je nog een heel goed 2008 toe ook namens Bert en Tim.

  • 12 Januari 2008 - 19:49

    Elly:

    Hoi Corine,
    Alle goeds toegewenst voor in 2008!!
    Veel beter kun je het niet wensen, zo lijkt het...wat een belevenissen. Ik wens je nog een heel fijne tijd toe in Cambodja.
    Lieve groeten, Elly

  • 23 Januari 2008 - 14:13

    Jan En Marianne E:

    Je moeder gaf in een mail aan dat ik jou berichten eens moest lezen.
    Wie zijn wij? j en m uit Enter overijsel kwamen met de fiets toen je moeder 2 jaar geleden jarig was.
    Je moeder was stil,en dat zegt heel wat,mischien weet je het nog ,we kennen elkaar van lunteren en Doorn
    gaan binnenkort weer naar Doorn
    leuk om jou belevenissen te lezen we blijven je volgen!!
    groetjes marianne

  • 23 Januari 2008 - 19:40

    Hilde:

    Hoi Corine,
    Met smart zie ik uit naar je volgende verhaal.Hoe is het met je woning?Hoe gaat het op/met het werk?Het blijft toch geen "feest"onder palmen bij prachtige zonsondergangen...?
    lieve groetjes, ook van Janneman,
    Hilde

  • 28 Januari 2008 - 15:13

    Baukje:

    He Corine,
    Jij ook een fantastisch nieuwjaar. Heerlijk he om op vakantie te kunnen 'om de hoek' en dan meteen in een paradijsje te stappen. Hoe is het met je huisje, wordt het al wat? Goed project voor het nieuwe jaar! Tot mails Bauk uit Namib

  • 30 Januari 2008 - 16:37

    Danielle:

    hhhheeeeeyyyy Vissie,

    Alweer op de helft van het schooljaar, wat gaat de tijd hard hè
    Ben net 2 dagen ziek geweest (grwh)
    Ik had een 9 voor een tekening voor tekening zei Ariël.
    En weetje we hebben de dvd's van kamp en de musical nog niet, erg hé
    U ook al 1/4 of 1/5 deel van u reis in cambodja. Weet u al wanneer u naar huis gaat nee zeker maar dat geef nie

    -xxx- Danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 107718

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: