Knip knap knorretje... daar is tante Corretje! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Knip knap knorretje... daar is tante Corretje! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Knip knap knorretje... daar is tante Corretje!

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

11 Februari 2010 | Cambodja, Khett Batdambang

Rijkelijk laat maar hartelijk gemeend: allemaal een uiterst gelukkig en hopelijk gezond 2010! De prettige kerstdagen laat ik voor nu maar even achterwege, da’s nog een beetje vroeg zo half februari. Yep, ik loop weer eens hopeloos achter qua mailen en bloggen maar dat ga ik dus hierbij goedmaken.

3 weken Nederland, ach ach ach mensen, wat een feest! Het land vol fijne mensen, wasmachines, broodjes kroket, wijn, warm en koud water uit de kraan, bruine boterhammen met kaas, yoghurt en verse melk. Op 1e kerstdag kwam ik ter hoogte van Schiphol uit de lucht vallen en verkleed als kerstengeltje bij m’n ouders binnengedwarreld die van niets wisten: Surpriiiiise!!! En het is 3 weken feest gebleven, ik kan niet anders zeggen, op een klein detail na: WAT WAS HET ASOCIAAL EN NIET TE HARDEN KOUD!!!!! (Lang leve de tropen!) Dus 3 weken op tournee in minimaal 15 lagen kleren maar wat was het gezellig. Stop 12 vrienden inclusief kinders in een walnoot en het is een feestje! De wijn vloeide ouderwets, tafelvoetballen tot je erbij neervalt (schietuh dan!), een gemene prins zoeken in het bos (hee, die ziet er verdacht bekend uit…) heerlijk eten en niks hoeven, alleen maar naar fijne mensen staren. 2,5 week in hotel ‘Van der Leestraat’ gebivakeerd, het was weer als vanouds: errug goed en relaxed dus. (Sommige momenten zijn onbetaalbaar!) Skieen in der Heimat, met z’n 3en in een 1 persoonskamer, speeddaten in de stoeltjeslift (wat een belabberde selectie meneer en mevrouw Vonk!) en natuurlijk keihard die berg af. Schaatsen (ok, ik stond binnen achter het raam naar het schaatsen te kijken) en zelfgebakken tompoezen eten in Woerden; op kroegentocht door Rotterdam op een doordeweekse woensdag; heerlijk weer eens naar een echt museum en bijkletsen; een poging tot spelen in die goeie ouwe stuud (nog eentje dan, ‘t zijn maar kleine flessies joh!); op donderdagmiddag in Dordt tóch nog kleren gevonden (dank je wel engel!) die ik nodig had voor een hele leuke bruiloft de dag erna. Robert en Willeke: proost! (En engel nummer 2: bedankt voor het lenen van je vest. Zonder dat had ik de kou niet overleefd.) Verder nog een lunch hier en een lunch daar, thee- & koffieleuten, dineren in uiterst gezellige settings, heel veel leuke gesprekken met heel veel leuke mensen, echt helemaal goed! Inderdaad, van hot naar her en nog steeds een heleboel mensen helaas niet gezien of niet lang genoeg gezien die ik toch graag nog even gedag had willen zeggen. (Onder anderen dank zij die stinksneeuw! Woei & Roos en Pieter & Marjon: zwaaaaaai!!) 3 weken vliegen voorbij, ongelofelijk. Het leuke van 3 weken vakantie in eigen land is dat iedereen helemaal in is voor ‘leuke-dingen- doen’ want het is toch zo leuk dat ik er even ben (haha, waarschijnlijk iedereen ook heel blij dat ik na 3 weken weer opgekrast ben, doodvermoeiend dat kind!)

En nu alweer een paar weken terug in oud vertrouwd en inmiddels weer behoorlijk stoffig Cambodja. Het droge seizoen is een aardig eind op weg, ook wel ‘wedding season’ genoemd. Op elke straathoek staat wel ergens een tent waar een feest of partij gaande is en waarbij de muziek als vanouds je dag en nacht om de oren blèèèrt. Sommige muziek is nog wel te verdragen maar die ouderwetse, smartlap-achtige duetten, pinkieploinkliedjes en aanverwant gejengel zijn zo dramatisch slecht, helemaal als ze vervormd en keihard via een muur van minimaal 16 tjippietjap-verstrekers de openbare ruimte ingeslingerd worden. Af en toe waan ik me in van die tenenkrommend slechte voorrondes van ‘so you think you can sing’- achtige shows. Op een of andere manier went het maar niet en ach en wee, 1 van mijn oordoppen heeft het begeven (kan dat? Ja dat kan..) dus momenteel is het behoorlijk afzien maar gelukkig ga ik dit weekeind naar PP, kan ik weer een nieuwe scoren.

Ook al woon ik hier al ruim 2 jaar; 3 weken Nederland maken me toch weer lui en onoplettend. Moet ik ineens weer zelf die berg kleren met het handje gaan wassen en sta ik ineens per ongeluk water uit de kraan te drinken (neenee! Eérst koken, dan in de filter en dan pas drinken weet je nog??). Vergeet ik dat je fruit niet al te lang buiten de koelkast moet laten staan, anders verandert je bord of bakje fruit in no time into een bont gekleurd insectencircus. En als je dan het licht niet aan hebt op het balkon en in het halfdonker een vrolijke hap neemt, kan het zomaar ineens gebeuren dat dat insectencircus zich ineens in je mond bevindt. Aparte sensatie, een mond vol mieren. Wel weer wat extra gratis proteinen binnen, dat dan weer wel…

En verder….
… Ben ik geslaagd voor m’n eerste examen en heb ik zojuist m’n 2e assessment ingeleverd van de 2e course. Echt heel erg interessant maar ook lekker time consuming, vandaar dat ik wat achterloop op andere fronten.
… Gaat het lekker op werk: druk bezig met de voorbereidingen van een 2e cyclus workshops en met het opzetten van een bibliotheekproject, wat de geode kant op lijkt te gaan. Het ziet ernaar uit dat er nog aardig wat zinvol werk te doen is de komende weken.
… Heb ik hier nog maar 3 maanden te gaan en de tijd gaat bizar hard, slik!!! Ben erg benieuwd hoe het leven na Cambodja er uit zal gaan zien.

Grote groet!


  • 11 Februari 2010 - 07:08

    Emily:

    Visje, ik weet nu ook weer hou koud voelt en hoe het is om in de sneeuw te rollebollen.... dikke lagen momenteel! Zo te zien was jij echter qua sneeuw kleding beter voorbereid dan ik..:-( Kom dan ook ietsie eerder terug naar warm Cambodia... Zaterdag aaf landen we. Jij dus in PP he? Wanneer bus je terug op zondag? Misschien kunnen we nog snel een middag borrel doen? X vanuit de sneeuw

  • 11 Februari 2010 - 07:57

    Peetje:

    daar waar ik januari normaal gesproken het liefste overslá, zou ik 'em nu het liefst nog eens overdóen... was helemaal leuk!
    en voor de komende tijd: maak er nog een mooie tijd van in Cambo!!!
    x

  • 11 Februari 2010 - 12:48

    Nic:

    Heej wijffie,
    goed om weer es van je te lezen, mooi dat je zo te zien 6 weken in 3 weken Nedeland kan stoppen! Zouden we allemaal eens moeten doen, dan heb je weinig om te zeuren over!
    Wat gaat het eigenlijk snel zeg, doe nog even een leuke eindsprint in Cambo en daarna, joh komt vanzelf, ga je weer opnieuw inburgeren... huishoudbeurs zegeltjes plakken, ah bonus kaart...
    dusss geniet er gewoon heel veel van!
    lfs Nicole

  • 11 Februari 2010 - 15:41

    Danielle:

    je hebt zeker geen tijd gehad om ff in sliedrecht langs te komen.:P
    3 maandjes nog maar, het gaat snel.
    nog gelukkig nieuw jaar ook.

    xx(L)

  • 11 Februari 2010 - 17:21

    Rick:

    Potjandrie,
    En u verteld niet even dat u 3 weken in nederland zit????!!?!

    Die appelkruimeltaart is onderand wel versteent, dus die kan u mooi op uw buik schrijven! *WOESTWOESTWOEST*

    Maarem.. Wel goed dat u nou eens voelt wat we doormaken.. Die gezichtafschurendewint.. De vrieskou.. ^^

    Een insectencircus klinkt trouwens erg gezellig :D

    Ga na cambodja, naar australie.. Of chili?

    Madagascar lijkt me ook erg leuk..

    Mmmm.. Wat te doen wat te doen..

  • 11 Februari 2010 - 17:22

    Rick:

    Dit is schandalig:

    gezichtafschurendewint -> gezichtafschurendewind..

  • 11 Februari 2010 - 18:21

    Hilde:

    Wat een gave foto's en wat was het leuk je te spreken!
    Gefeliciteerd met het halen van je eerste examen, go on!!
    3 maanden, is toch niks, Corine? Nog zoveel plannen, hoe ga je dat doen??
    Lieve groetjes, ook van Jan, Hilde

  • 11 Februari 2010 - 22:43

    't Aquarium:

    Je verhaal is net zoals het die 3 weken ging vlug vlug vlug en zeer snel voorbij. Maar....wel gezellig en zeker niet saai. Helemaal super en wat hebben we genoten van je. Zulke suprises mogen in de herhaling.

  • 12 Februari 2010 - 08:51

    Judith:

    dacht bijna dat je van de aardbodem was verdwenen; maar gelukkig. daar was toch weer een update vanuit dat verwegistan van jou. sterkte je laatste maanden in Cambodja. En wat ga je dan doen??? ik ben benieuwd.

  • 15 Maart 2010 - 19:26

    Baukje Heemskerk:

    Jaaaaa!! goed van je examen. Heb mijn 2e ook gehaald en nu hard met mijn keuzevak bezig. Heftige kost oorlog!
    Ik werk tegenwoordig in Woerden, grappig, dichtbij jou roots. Kom je langs als je terug bent in Nederland? Geniet weer lekker!! Liefs Baukje

  • 12 Mei 2010 - 15:12

    Rick:

    Het word tijd voor een nieuw stuk jufje :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Batdambang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 107632

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: