Hare Majesteit is weer terug in stoffig Sis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Hare Majesteit is weer terug in stoffig Sis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Hare Majesteit is weer terug in stoffig Sis

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

20 Januari 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Allereerst: iedereen een bijzonder hartelijk gelukkig nieuwjaar! Beetje laat, maar mag nog wel toch? Ik hoop dat iedereen alle festiviteiten gezond en wel heeft doorstaan; maak er iets moois van in 2009!

Kerst en oud en nieuw in Cambodja. Altijd leuk als er een paar andere westerlingen in de buurt zijn. Onno, Anna en ik waren uitgenodigd bij Chris en Jon, die in de achterbuurt van Cambo wonen. Anna en ik zijn eerst naar Onno gebrommerd voor een lekker koud biertje en deel 1 van Lord of the Rings op kerstavond. We waren iets te laat uit Sis vertrokken dus het laatste deel van de tocht in het donker gereden. Haha, brommeren in het donker is een belevenis op zich. Lijkt een beetje op geblinddoekt rijden. Leuk, met al die hindernissen in de vorm van tracktortjes, koeien, honden, kindertjes; kortom alles wat er zich maar in het donker zonder licht op de weg bevindt. Na een overheerlijk kerstontbijt, bestaande uit uitzonderlijk creatief gebakken eieren, met alle boodschappen weer op de brommertjes gestegen en op naar Phnom Pruk. Dat was een flinke butsige tocht maar we hebben het overleefd, inclusief de flessen wijn, tonic, gin, 10 broden, tassen en Rennie, die achterop zat. Chris had zich helemaal uitgeleefd en erg haar best gedaan om het huis in kerstsfeer te toveren met als ultiem creatief hoogtepunt: ‘hulstblaadjes’, die ze uit palmbladeren had geknipt. Een overheerlijk kerstdiner genuttigd met kippenpoten, dat was lang geleden! Lang leve Thailand! Na een nacht op een provisorisch bed met enigsins stijve ledematen doorgebrommerd naar Battambang, waar Onno en ik ons uitstekend hebben vermaakt in Jeans’ huis (die zat lekker in de UK) met pinda’s als ontbijt en een asociale hoeveelheid DVD’s.
Het weekeind er na oud en nieuw gevierd bij Pam in de tuin. Eindelijk, eindelijk zoete wraak genomen voor alle keren dat we om 4 uur ‘s morgens uit bed stuiteren van de herrie. Payback time voor al die idioot harde, afschuwelijke muziek. 2 enorme speakers gehuurd en van 6 uur ‘s avonds tot 1.30 uur ‘s nachts lekker muziek gedraaid. Heerlijk om je helemaal niks van de buren te hoeven aantrekken. ‘s Lands wijs, ‘s lands eer zal ik maar zeggen. Haha, if you can’t beat them, join them! Om 12 uur een pallet sterretjes af staan steken en iemand had nog wat knal- en siervuurwerk op de kop weten te tikken. Het leek net echt. Happy New Year!!

Op werkgebied zijn er wat interessante ontwikkelingen. Ik heb 2 scholen afgestoten. Beide directeuren willen echt helemaal niks veranderen aan hun scholen. De ergste van de 2 heeft het gepresteerd om in 9 maanden tijd he-le-maal niks te doen in z’n school. Tijdens een vergadering met de rest van de clusterscholen stond hij doodleuk te vertellen dat leerkrachten geen leermaterialen op de muren moesten plakken want dan leek het lokaal net een circus. En dat gaat dus lijnrecht in tegen het hele Child Friendly beleid. Gevolg is dus dat die school na een workshop, diverse classroom observations en talloze gesprekken nog steeds kale klaslokalen heeft. Na beraad heb ik besloten op die 2 scholen te stoppen en energie te steken in scholen die wel willen veranderen. In overleg met het onderwijs districtskantoor heb ik 2 nieuwe scholen ‘gekregen’. Daar ben ik inmiddels op de koffie geweest en die ene directeur was razend enthousiast. Vroeg gelijk waneer ik een vergadering met de leerkrachten wilde doen. Na wat overleg is dat een workshop geworden hoe je leermaterialen kunt maken en hoe je ze moet gebruiken. Die gaat hopelijk eind januari plaastvinden. Kijk, daar zit tenminste schot in de zaak. En als het een beetje mee zit heb ik tegen die tijd weer een nieuwe vertaler. Sony is er vandoor gegaan. Op vrijdag 2 januari vertelde hij dat hij de maandag daarop in Phnom Penh met een nieuwe baan ging beginnen. Voor het gemak was hij maar vergeten dat hij officieel een maand opzegtermijn heeft. Contracten hebben in Cambo een heel andere betekenis dan in het westen: geen. Alle advertenties hangen inmiddels op en nu heel hard hopen dat de beste vertaler ooit komt solliciteren, want die wil ik namelijk hebben!

Tijdens schoolbezoeken kom je nog weleens leuke dingen tegen. Samen met Sokpha (Pam’s vertaler) liep ik richting het kantoor van een schooldirecteur. Naast dat kantoor stond in het weiland een tafel met een paar emmertjes waar stokken uit staken. Althans dat dacht ik. En er stond iets ondefineerbaars op die tafel, waar een man met een bijl vrolijk in stond te hakken. Bleek het de kop van een beest te zijn. Die stokjes waren botten of kaak, dat kon ik niet zo goed zien. Die man stond met die bijl op die schedel in te hakken waar bij elke klap de botsplinters van afsprongen die op de tafel en in het gras belandden. Naast hem sprong een ijverig meiske lustig in de rondte om alles uit het gras te peuteren en gooide het daarna in het emmertje, bij de rest van het arme beest. Na wat navraag bleek het hier om de kop van een koe te gaan (‘Was this a cow at some point, Sokpha?’, ‘oh no, no cow. This is the beef’) Alle spetters en stukken uit dat emmertje gingen uiteindelijk richting een kookpotje waar ere en heerlijk soepje van gemaakt is. Iedereen was uitgenodigd.

En ach, wat loop ik hopeloos achter. De foto’s van de boat race staan er nog steeds niet op bedenk ik me en er zijn inmiddels al weer 2 weken voorbij. Henkie en Arie stonden vorige week op de stoep. Uit die afschuwelijke kou zo overgwaaid naar het zonnige Cambo. (Nou ja, zonnig: het is hier voor Cambodjaanse begrippen ook aardig koud hoor!) Uit de koffers kwam me een enorme hoeveelheid spullen te voorschijn, niet te geloven. Ik kan met de inhoud van mijn voedselkast half Cambodja voeden! En daar hield het niet op; een week lang ben ik als koningin behandeld. Voelde een tikkeltje onwennig maar wel geweldig allemaal! Heel veel gezien en gedaan in relatief korte tijd. Bijna een setje seops geadopteerd, elke dag warme douches (wat een luxe!!) business plannen voor minimaal 3 nieuwe bedrijfstakken bedacht onder het genot van wijn die rijkelijk vloeide (Glow worm takes over the world!!), afzien op de berg, enne pa: staat je tandenstokerhoudertje inmiddels in het museum? Wel een ere-plekkie geven hoor! Naast een kikker ofzo. En voor wie er nog dringend sleutelhangers nodig heeft: Liesgras! Liesgras!

Maandag weer netjes terug op de stoffige werkvloer. Daar lijkt ineens van alles te gebeuren, waarover later meer. Foto’s volgen snel. Ja, nu echt….

O ja, nog 1 prangende vraag: weet iemand waarom ze vroeger skippy balen bij de Shell verkochten? Gewoon, omdat de gemiddelde automobilist nou eenmaal vaak om een skippy bal verlegen zit? Of zit er een filosofie achter?

  • 20 Januari 2009 - 14:07

    Rick:

    Juf.. Dit gaat niet goed met u hoor :o?

    Hier in nederland was u van de orde en regelmaat?
    In cambodja bent u een luidruchtige vandaal!

    Ik denk dat ik maar snel op m'n vliegent tapijt daarvandaan haal. :d

    Waarom heeft u niet gezellig meegedaan met dat koeienkop-kraken!
    Kunt u trots zeggen dat u een levengevaarlijke waterbuffel heeft bemagtigd en daarna met 2 schoenveters hebt omgelegt :)

    Dat zijn pas verhalen juffie :d

    En men oog is weer aan het normaal worden, Hij was: rood Naar blauw Naar paars Naar groen.. dat is tie nu :D

    Maarja gelukkig valt het mee, this alleen men ''onderoog'' snaptu :p

    Maarja, het is hier echt heeerlijk weer, NOT
    gister was ik totaal * onderstreept * nat geregent en weggewaait
    Wat 'n drama, Vandaag viel het mee. Maar ik had wel tegenwind, het zal is niet zo zijn :d

    Maar ikga der een eind aan breien, Toedeledokie!

  • 20 Januari 2009 - 18:13

    Jeroen En Vicky:

    Queen Corine (rijmt bijna...), jij ook een happy new year! Maar weer heel veel succes op de Cambodjaanse scholen!

    Groetjes Jeroen en Vick

    ps. Wel een cliffhanger hoor, die foto's van de boat race.

  • 20 Januari 2009 - 20:06

    Luc En Teunie:

    Voor jou ook een geweldig goed nieuw jaar.
    Wat past er veel in zo'n koffer hé, aan eten bedoel ik dan.
    Net even je pa gedag wezen zeggen,met zijn bruine hoofd. Nu weer verder met de dingen van de dag, veel succes, groetjes van ons.

  • 21 Januari 2009 - 09:46

    Danielle:

    jij ook gelukkig nieuw jaar.

    MIJN BEUGELIS ERUIT!!!
    JOEPIE!!!
    en daarna precies de schoolfoto.
    dus ik met mn mooie tandjes "cheese"
    en ik weet nie of ik het al verteld heb
    maar we hebben een HONDJE
    ze is echt super lief,
    alleen ze sloopt ze heel de tuin en sleept ze de kerstboom heel de tuin door.
    (ja die ligt nog bij ons in de tuin, beetje lang hè, maar ja)

    Ik stop er maar mee
    ik vind het nu wel lang genoeg

    -xxx-
    mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 107628

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: