Stress in Afrika - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Corine - WaarBenJij.nu Stress in Afrika - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Corine - WaarBenJij.nu

Stress in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Corine

16 Augustus 2014 | Mozambique, Maputo

Vier weken die voelen als vier maanden, en nog kom ik tijd te kort. Er lopen behoorlijk was dingen door elkaar en het is aanpoten om alles draaiende te houden, maar wel erg leuk! Ik netwerk me suf, heb in 2014 al meer bier gedronken dan in heel 2012 en 2013 bij elkaar (ja lieve mensen, netwerken heeft een prijs!) en maak mezelf non-stop belachelijk met m’n gepruttel in mijn beginners Portugees-met-hardnekkige-Spaanse-twist (‘Portignol’), maar ook dat heeft weer een functie: een beetje lachen met elkaar is altijd een goede binnenkomer.

De afgelopen week een uiterst boeiende conferentie bijgewoond waarvan natuurlijk ruim driekwart volledig aan me voorbij ging, maar toch nog aardig wat opgepikt. De nationale crème-de-la-crème op onderwijsgebied leek in z’n geheel zo’n beetje verzameld in Maputo voor 3 dagen debatteren over onderwijs, zeer interessant. Er is, en er wordt aardig wat onderzoek gedaan met als gevolg dat de problemen behoorlijk helder in kaart gebracht zijn, wat op zich mooi is. Maar tegelijkertijd zijn de uitkomsten om te huilen zo tergend treurig. Een keten aan problemen die er voor zorgt dat een schrikbarend deel van de bevolking niet kan lezen en schrijven, zich mede daardoor nauwelijks kan ontwikkelen en vaak in diepe armoede leeft. Kinderen, met name meisjes, die op grote schaal uitvallen en het einde van de basisschool niet halen; seksueel misbruik op scholen; scholen die te ver weg staan om überhaupt te bereiken; overvolle klassen; leerkrachten die niet voldoende toegerust zijn om kwalitatief goed onderwijs te bieden; kortom: het land staat er qua onderwijs niet al te rooskleurig voor. Het interessante was dat er voornamelijk (denk ik tenminste) over de problemen werd gesproken, maar veel minder over mogelijke oplossingen en bijbehorende strategieën. Voorzichtig geprobeerd om meer te weten te komen over mogelijke achterliggende redenen daarvan en ook daar aardig wat wijzer geworden. De context waarin het project gaat plaatsvinden wordt stap voor stap steeds iets duidelijker, wat het iets makkelijker maakt om een voorstelling te maken van de mogelijkheden die we binnen het project kunnen creëren. Heb erg veel zin om naar Chimoio te gaan maar eerst moet er hier in Maputo nog een aantal contacten gelegd en uitgebreid worden, die later in Chimoio mogelijk van behoorlijk belang kunnen zijn, dus dat nu eerst.

Maandag beginnen de Portugese lessen, eindelijk!! De school start geen nieuwe groepslessen in Augustus vanwege vakantie van docenten. Voor de start van individuele lessen is er meer mogelijk, en ik kan dus na het weekeind beginnen. Van ma-do 2 uur per dag, in m’n eentje met een weinig Engels-sprekende professora. Dat wordt lekker aanpoten dus. Maar ik ga er van uit dat ik dan na 2 weken uiteraard vloeiend Portugees spreek, dus het moet maar. Handig ook voor de aanstaande conferentie in Portugal!

Gedoe met de foto's, volgen later...

• 17 Augustus 2014 - 17:01

Arie S:

Goed bezig ;)

• 18 Augustus 2014 - 19:57

Visjes:

Caro ,
    pois é agora que você teve primeiras lições de Porguês.Estamos orgulhosos de vocês. Aguente. Você pode fazê-lo. Carinhosamente.