Geland! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Corine - WaarBenJij.nu Geland! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Corine - WaarBenJij.nu

Geland!

Blijf op de hoogte en volg Corine

24 Juli 2014 | Mozambique, Maputo

Na een enigszins turbulente afscheidstournee heb ik mijn leven weer gereduceerd tot 2 koffers en een rugzakje, en zondagavond vertrokken naar Maputo voor deel 2 van mijn onderzoek: de praktijk. Tijdens de vlucht aan de praat geraakt met een Spaanse chirurg die stomtoevallig ook in Maputo woont. Kennisgemaakt tijdens een uiterst gezellige en enerverende Engels-Spaans-Portugese conversatie en uiteindelijk telefoonnummers uitgewisseld. Mijn eerste vrind in Mozambique, en dat terwijl ik nog niet eens was aangekomen! Goed begin. Tijdens de 2e vlucht van Nairobi naar Maputo kwam ik hem weer tegen op weg naar het toilet en heb hem in mijn beste Spaans uitgelegd dat we naar Johannesburg gingen. Die boodschap had hij volledig gemist omdat z’n Engels niet voldoende was om de piloot te kunnen verstaan. Op zijn beurt dacht hij ongetwijfeld weer dat mijn Spaans te brak was, want had ik hem niet eerder verteld dat ik ook naar Maputo ging? Wat wilde nou het geval, we konden niet landen in Maputo want de president had besloten ook te landen/vertrekken op het moment dat wij naderden en tja… dan delf je dus het onderspit vanwege staatsprotocol: president op het vliegveld = luchthaven dicht. U ziet maar waar u wel kunt landen. Nou, dat werd dus Johannesburg. Bijtanken en wachten tot de luchthaven weer openging. Uiteindelijk met een paar uur vertraging alsnog in Maputo aangekomen en als eerste kennis gemaakt op het VSO kantoor. Aardige mensen, zeer behulpzaam en welcoming. Ik zit nu tijdelijk in het VSO-guesthouse, volgende week een korte in-country training met een andere volunteer die zaterdag aankomt en dan wordt het hopelijk snel duidelijk waar ik de komende tijd ga doorbrengen: Maputo of Chimoio, de hoofdstad van de provincie waar het project plaats gaat vinden.

Na dag 2 kan ik het kantoor al vinden en de dichtstbijzijnde supermarkt, een doorbraak! Helaas moest ik de invitatie voor een borrel vanavond afslaan omdat ik a: het café waarschijnlijk niet kan vinden en b: laat staan de weg terug. Zucht…
Maputo is uitnodigender dan ik had verwacht. Veel leven op straat, druk maar de straten zijn ruim opgezet dus het valt niet zo op. Weer ‘wennen’ aan bepaalde veelvoorkomende taferelen die bv. in Amsterdam-Zuid weinig voorkomen, zoals kinderen die vuilniscontainers omspitten op zoek naar iets eetbaars, of bruikbaars, of misschien wel allebei. Wennen tussen aanhalingstekens, want sommige dingen wennen nooit. En the latest op fauna gebied: de eerste kakkerlakken en mieren zijn al weer gespot!

Vandaag een uitnodiging gekregen om een vergadering bij te wonen. Zeer interessant maar die duurde uiteindelijk de hele dag dus ik ben wat gaar van alle informatie en gesprekken. Eerst maar eens een potje koken, als ik de gasbom tenminste aankrijg. Over weer even wennen gesproken ☺

  • 24 Juli 2014 - 09:48

    Leonie:

    Poppie Vis!
    De grote vraag is natuurlijk of je al ee nChinese shop hebt gespot voor de 1e (ok 2e) levensbehoeften...!?
    Kus!

  • 24 Juli 2014 - 09:54

    Arjan:

    Hoi hoi,
    Mooi om te lezen dat je bent aangekomen en dat je deze site weer hebt gevonden om je belevenissen weer aan toe te vertrouwen!
    Succes in de eerste tijd!
    Tot schrijfs/mails/blogs

  • 24 Juli 2014 - 11:37

    Visjes:

    Super, dat je weer gaat schrijven, lekker om het weer op de voet te volgen. Spannend vooral met al die kriebelbeestjes. En het koken zal ook wel een hele onderneming zijn. Wie weet kunnen ze daar ook lekker koken. Sterkte met alle nieuwe indrukken. Liefs.

  • 24 Juli 2014 - 12:57

    Hilde :

    Leuk, dat je weer een blog gaat bijhouden! Ik lees het graag.
    Een goed verblijf gewenst!

  • 24 Juli 2014 - 15:17

    Anja:

    Leuk om je belevenissen weer te lezen. Heel veel succes de komende tijd!

  • 24 Juli 2014 - 15:53

    Emily :

    Heerlijk Vis, je bent er!! En weer ff terug naar af... VSO en incountry training?? Geniet en zoek snel die fles met rood goed!! Dikke smak! Xx

  • 25 Juli 2014 - 10:39

    Willeke:

    Wij gaan jou ook volgen. Corine zeggen lukt, Mozambique blijkt voor rafi nog iets te moeilijk dus het volstaat met ver weg. Succes met wennen!! groetjes van ons

  • 26 Juli 2014 - 14:26

    Onnieponnie:

    Koken? Wat lees ik nu? Je bent zeker de weg kwijt :) Hee veel plezier leukerd, tot mails! xxx

  • 26 Juli 2014 - 16:22

    Wendelien:

    Superleuk om je weer te volgen. Maak er wat van daar!

  • 08 Augustus 2014 - 15:26

    Anita:

    Je dagboek is meer dan 84000 keer gelezen!???
    door wie dan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2014

Stress in Afrika

24 Juli 2014

Geland!

01 Mei 2012

Panama

26 Maart 2012

Exit

29 Oktober 2011

Herfst in Suriland
Corine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 955
Totaal aantal bezoekers 107610

Voorgaande reizen:

05 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: